Fyra kulturskapare tog emot arbetsstipendium

Fyra konstnärer tog emot Region Hallands arbetsstipendium, vid utdelningsceremonin som hölls idag den 14 mars under driftnämnd Kultur och skolas möte.

Publicerad: 2018-03-14 Senast ändrad:

Stipendiaterna, som är hemmahörande i Falkenbergs kommun, Kungsbacka kommun, Varbergs kommun och Halmstads kommun, tilldelades 50 000 kr vardera. Stipendiet ska möjliggöra för en konstnär att under en viss tid ägna sig åt konstnärligt arbete och det ska främja konstnärlig utveckling och arbetsmöjligheter.

– Det är jätteroligt att se så många ansökningar från professionella kulturutövare som väljer att bo och verka i Halland. Jag säger stort grattis till årets arbetsstipendiater och jag ser fram emot att följa deras fortsatta utveckling och skapande, säger Emma Gröndahl (L), ordförande i driftnämnd Kultur och skola.

Mottagare av arbetsstipendier 2018 är:

Karolin Kent

Karolin Kent, född 1986, dansare, som också ägnar sig åt visuell konst och performance, bosatt i Vessigebro. Karolin Kent har en utbildning från Trinity Laban – Conservatory of contemporary dance – London och har fortbildat sig inom Somatisk rörelsepraktik och rörelseanalys, vid Laban/Bartenieff Somatic Studies International (US) i Kroatien. Som interdisciplinär danskonstnär har Karolin Kent presenterat konstnärliga verk nationellt och internationellt sedan 2011.

– Mänsklighet och sociala frågor motiverar min tematik då jag ser ett samhälle som långsamt faller sönder på grund av en avsaknad av det mänskliga, det taktila, mötet mellan individer och en ödmjukhet mot den andre, säger Karolin Kent.

Niclas Hval

Niclas Hval, född 1974, översättare bosatt i Kungsbacka. Niclas Hval är utbildad vid Skrivarlinjen Nordiska folkhögskolan och han har en fil.mag. från Göteborgs universitet, men har också studerat vid musikhögskolan i Piteå. Han har översatt på heltid sedan 2001, numera uteslutande skönlitteratur. De senaste tre åren har han delat sin tid mellan översättandet och undervisning på Litterär gestaltning, på Akademin Valand i Göteborg, där han är programansvarig för magisterprogrammet i litterär översättning som han var med och startade 2014.

– Det senaste dryga året har jag ägnat åt förra årets Bookerpris-vinnare Marlon James, vars bok A brief History of Seven Killings (En kort krönika om sju mord) innehåller allehanda språkliga utmaningar: den är skriven på normalengelska, vårdad jamaikansk engelska, grov jamaikansk engelska, patois (ett slags kreol) samt lite spanska – allt i en salig blandning, berättar Niclas Hval.

Terese William Waenerlund

Terese William Waenerlund, född 1982, konstnär bosatt i Bua. Terese William Waenerlund är utbildad vid Konstfack, The Royal Danish Academy of Fine Arts, samt vid Riksglasskolan i Orrefors. Sedan 2013 har hon arbetat som enskild konstnär och curator. I sin egen konstnärliga praktik arbetar hon med konceptuellt konsthantverk och performance, främst med glas och den egenutvecklade tekniken Burn-Out.

– Processen är inte bunden till hyttan och begränsas därför inte av faktorer som annars tydligt påverkar produktionen så som storlek på ugn, fysisk styrka, energikostnader och tid. På detta sätt förflyttar tekniken de fysiska gränserna för glas. Materialutvecklingen innehåller en protest och ifrågasätter både genom utförande och uttryck normen som strävar mot en perfekt slät yta, förklarar Terese William Waenerlund.

Emelie Lindblom

Emelie Lindblom, född 1981, filmregissör och manusförfattare bosatt i Halmstad. Emelie Lindblom har en utbildning från Københavns Mediehøjskole Rampen och kandidatexamen från Filmhögskolan vid Göteborgs Universitet. I februari 2017 hade hennes långfilmsdebut RUM 213 premiär på ett nittiotal biografer i hela Sverige. Filmen som är en skräckfilm för barn i mellanstadieåldern, är baserad på Ingelin Angerborns bok med manus av Martin Jern och Emil Larsson. Filmen har vunnit pris för bästa film på Giffoni International Film Festival, Kristiansand Internationale Barnfilm Festival och Riga international Film Festival, samt hedersomnämnande på Nordische Filmtage Lübeck och Filem’On i Bryssel.

– Jag vill fortsätta göra film för barn och unga, gärna specifikt till barn i mellanstadieåldern. Jag har haft privilegiet att träffa riktigt många barn i den här åldern både under arbetet med RUM 213 och nu, i mötet med filmens fantastiska publik. Något som förvånat mig är att det saknas ett varierat utbud av film till den här gruppen, säger Emelie Lindblom.

Arbetsstipendier utlyses en gång per år

Stipendiet är ett allmänt stöd för fördjupad konstnärlig yrkesverksamhet och delas ut till enskilda personer som är bosatta och verksamma i Halland. Stipendiet ska göra det möjligt för yrkesverksamma konstnärer inom alla konstområden att koncentrera sig på och utveckla sitt konstnärliga arbete.

Arbetsstipendium utlyses en gång per år och beslutas av driftnämnd Kultur och skola. Ansökningsomgången för årets stipendier var öppen 1 nov – 1 dec 2017.

En jury bedömde ansökningarna inför driftnämndens beslut

Totalt 108 personer ansökte om arbetsstipendium för 2018. Ansökningarna har bedömts av en sakkunnig jury, där samtliga medlemmar bor och verkar utanför Halland: Gunnar Südow, Annika Ekdahl, Cecilia Suhaid Gustafsson, Kristian Körner och Martin Hammar. Driftnämnd Kultur och skola beslutade den 15 februari att fördela arbetsstipendium för 2018 enligt juryns förslag.