Gravida bjuds upp till dans

Dansen får de blivande mammorna – och de ofödda barnen – att må bra. Med dansen som gemensam nämnare möts gravida kvinnor med olika bakgrund och delar tankar och erfarenheter. Samtidigt får de värdefull kunskap om graviditet, hälsa och om att bli förälder.

Publicerad: 2018-10-28 Senast ändrad:

Dans för gravida leds av danspedagogen Maria Mengreli. ”Alla kan och behöver dansa. Dansen ger energi och motion och är bra för både kropp och själ.”

Det är ”Dans för gravida” på Andersberg i Halmstad. Blivande mammor rör sig till musiken under ledning av danspedagogen Maria Mengreli. Alla kan och alla behöver dansa, menar hon:

– Dans är bra på så många sätt. Det ger motion och det får den som dansar att må bättre i kroppen och själen. Dansen ger dig en ökad känsla för din kropp och det kan vara särskilt viktigt under en graviditet, när kroppen för-ändras hela tiden. Och när man mår bra i sin kropp mår man bra mentalt.

Barnmorskan Jennie Dalsmark, som är projektledare för satsningen ”Dans för gravida”, håller med.

– Det finns undersökningar som visar att det ofta blir en snabbare, lättare förlossning med mindre komplikationer om kvinnan är i god form när hon ska föda. Hon återhämtar sig också snabbare efteråt. Det är viktigt med fysisk aktivitet, och dansen är så bra för den kan var och en anpassa efter sin egen förmåga – alla kan göra det de kan.

– När den blivande mamman mår bra mår barnet bra. Barnet i magen hör musiken och känner rörelserna. Jag dansade mycket när jag väntade barn, fyller Maria i.

Dans och information

Alla gravida kvinnor i Halland är välkomna till ”Dans för gravida” som hålls varje tisdagsförmiddag fram till början av december i Medborgarcentrum på Andersberg. En timmes dans, under Marias ledning, kombineras med en fika och värdefull information och samtal om olika teman. Det kommer bland annat att handla om graviditet, kost och motion, andning och avslappning, barnens tänder samt preventivmedel.

Medverkar gör olika medarbetare från vården och de kulturtolksdoulor som finns som ett stöd för nyanlända kvinnor i Halland som väntar barn.

– Det här är ett nytt sätt att nå kvinnor som inte varit i Sverige så länge, och vi hoppas att det blir en blandning av svenskar och nyanlända, förstföderskor och flerbarnsmammor och en mix av deltagare med olika bakgrund och erfarenheter på träffarna, säger Jennie Dalsmark.

– Våra kulturtolksdoulor gör det möjligt för kvinnor att vara med även om de inte är så bra på svenska ännu, säger Jennie Dalsmark.

Komma ut och träffas

Oksana Kornienko och Mavis Bengtsson är två av kulturtolksdoulorna som är med och dansar.

– Det här är ett jättebra och viktigt projekt. Det ger

möjlighet för kvinnorna att komma ut lite och prata med andra kvinnor i samma situation, och det är jättebra att de får röra på sig, säger Oksana.

Mavis har tidigare jobbat med olika hälsofrågor, bland annat i sitt gamla hemland Botswana och för FN:

– Det är viktigt att kvinnorna kommer ut och får möta andra i en miljö där de kan känna sig trygga, samtidigt som de får lära sig mycket om hälsa och om hur det svenska samhället fungerar. Och dans är bra och ger energi. Jag var doula till en kvinna som dansade sig igenom hela sin förlossning. Det var härligt!

Det ska vara enkelt att komma till ”Dans för gravida”. Det är gratis, ingen föranmälan behövs och det går att vara med bara någon gång eller vid samtliga tillfällen. Det spelar inte heller någon roll hur långt graviditeten har gått.

– Det är bara att komma hit. Det går lika bra att vara med och dansa när man är i vecka tolv som dagen före förlossningen, säger Jennie.

Glädjedans!

Danspedagogen Maria anpassar dansen efter deltagarna.

– Det är dans och rörelser som alla kan vara med i. En del blir sittande dans och det handlar inte om uppvisningsdans där det finns rätt eller fel. Jag vill att vi tillsammans hittar glädjen i dansen och i våra kroppar.

Dans för gravida är en pilotsatsning som drivs inom Region Hallands projekt ”Modell för trygg och jämlik vård” i samarbete med föreningen Aligi. Från Region Halland deltar även dietist, barnhälsovården och Tandis.

– Vi ska utvärdera projektet, och jag hoppas att vi kan hitta en modell för en fortsättning nästa år och kanske också sprida det här sättet att arbeta över Halland, säger Jennie Dalsmark.

Dans för gravida leds av danspedagogen Maria Mengreli. ”Alla kan och behöver dansa. Dansen ger energi och motion och är bra för både kropp och själ”.

Text: Lasse Nyman
Foto: Magnus Andersson