Hallands första dansläger för personer med Parkinson

Publicerad: 2019-06-12 Senast ändrad:

För första gången i Halland arrangeras 17–19 juni ett dansläger för personer med Parkinson. Några av Sveriges främsta danspedagoger med specialutbildning kring anpassad dans bjuder upp till jazz, modernt, balett och dansterapi.

Kvinna med Parkinson som dansar.

Dans och balansträning för personer med speciella behov står i fokus för vårt utvecklingsarbete på området kultur och hälsa, som ett led i implementeringsarbetet kring kultur och hälsa arrangeras ett läger med dans för Parkinson på Löftadalens folkhögskola. Metoden som används baseras på forskning och har utvecklats för målgruppen av Dance for PD (Brooklyn, NY) sedan 2001. En metod som nu spridit sig över hela världen och är mycket uppskattad av målgruppen.

– Kulturaktiviteter har en avgörande betydelse för en individs hälsa och känsla av välbefinnande. Vi möts i dans, rörelse och musikupplevelser, umgås och njuter av det vackra kustlandskapet kring Åsa, berättar Hugo Tham, som är initiativtagare och utvecklare inom kultur och hälsa i Region Halland.

Intresset för danslägret är enormt och speglar behovet av att få göra något otippat oavsett sjukdom. Efter bara en vecka var alla 60 platser uppbokade av deltagare från hela Sverige.

Deltagarna åker själva eller tillsammans med anhöriga och de bor, äter och dansar i tre dagar. De besöker Tjolöholms slott och dansar tidstrogen dans. Under lägret anordnas även föreläsningar och filmvisning.

Danslägret arrangeras av Nätverket Dans för Parkinson och subventioneras av Parkinsonförbundet Sverige, Region Jönköpings län, Balettakademien Stockholm och Region Halland. Sveriges första dansläger för Parkinson anordnades av samma arrangörer i Dalarna 2018.