Hallands framtida rekryteringsbehov – ny samlad bild

Region Halland kan nu presentera ny och samlad fakta om rekryteringsbehov inom flera branscher och yrken i Halland.

Publicerad: 2019-04-26 Senast ändrad:

-Yrken med störst rekryteringsbehov i Halland fram till 2025 är undersköterskor, butiksäljare, lärare och barnskötare, säger Pernilla Isaksson, strateg för kompetensförsörjning på Region Halland.

De nya prognoserna kan användas av aktörer som arbetar för att arbetsgivare ska hitta den kompetens de behöver, det kan bland annat handla om ett underlag för planering av utbildningsutbud. Tillgång till rätt kompetens är avgörande för att det halländska näringslivet och de offentliga arbetsgivarna ska utvecklas.

-Positivt är att vi ser en tillväxt i nästan samtliga branscher i Halland. En utmaning framöver kommer att vara de stora pensionsavgångar som väntar, främst inom den offentliga sektorn, säger Pernilla Isaksson.

De nya prognoserna tillsammans med de tidigare framtagna prognoserna ger en mycket bra bild av rekryteringsbehoven de kommande åren.

Vill du läsa mer om prognoserna?

Kontakt:

Pernilla Isaksson, strateg för kompetensförsörjning på Region Halland