Halländska filmare vann pris

Publicerad: 2022-11-30 Senast ändrad:

Då var Novemberfestivalen i Trollhättan över för denna gång. Novemberfestivalen är Sveriges nationalarena för unga filmare och ses som SM i kortfilm för unga mellan 16 och 26 år. Festivalen är en unik årlig mötesplats där filmare och publik kan dela erfarenheter, åsikter och knyta nya kontakter över ålders- och regiongränser. Under två dagar har festivalen erbjudit visning av filmerna i tävlingar, seminarier och möten ansikte mot ansikte med filmpersonligheter, samt firande och festligheter som kulminerade i en prisceremoni.

Unga filmare representerade Halland

I år representerades Region Halland av filmarna Valdemar Wahlbeck, Natanael Andersson och Kasper Böhnke som alla vann i den regionala uttagningen PLAY kortfilmstävling i september tidigare i år.

Två utav dem gick hem med priser även från Trollhättan. De båda vinnarna är:

Två män med sina filmpriser framför färgglad fondvägg
Natanael Westerberg Andersson och Kasper Böhnke.

ABF:s filmpris – ”Tork” av Natanael Westerberg Andersson
Motivering: En effektivt och snyggt berättat story där huvudpersonen kastas in i ett moraliskt dilemma. Regissören använder det filmiska berättandet för att synliggöra den hopplösa vardagen för många inom hemtjänsten: Vem har ansvar och vem hjälper när det behövs? Vem ställer upp? Skulle du?

Publikens pris – för filmen ”Planlöst kringflackande” av Kasper Böhnke.

Båda pristagarna är f.d. elever vid Katrinebergs folkhögskolas filmlinje.

Stort grattis till er båda!

Regionerna presenterar

På fredagen presenterades även Kultur i Halland-Film under programpunkten ”Regionerna presenterar”. Filmaren Jimi Vall Peterson samtalade med filmklippare Robin Bukhamseen och modererade även samtal mellan de tre producenterna Emma Nordström, Johanna Andersson och Lovisa Charlier inför en nästan fullsatt salong.