Halländska kortfilmer vann priser i nationell tävling

Publicerad: 2020-11-23 Senast ändrad:

I lördags kväll gick den 25:e upplagan av Novemberfestivalen av stapeln i Trollhättan, denna gång i digital form. Novemberfestivalen brukar kallas SM i ung kortfilm och alla 19 filmregioner skickar sina regionala vinnare till denna tävling. Två filmer från Halland fanns med i startfältet och båda vann priser i sina klasser.

Filmerna tävlar i två klasser beroende på regissörens ålder: Mellanvikt för filmer av 16-19-åringar och tungvikt för filmer av 20-26-åringar. Cirka 50 filmer tävlade i de båda klasserna. Priser såsom teknikcheckar, statyetter och olika specialpriser från bland annat Svenska Filminstitutet och Film i Väst delades ut. I juryn satt Katja Wik, Ninja Thyberg och Albin Pettersson.

Vinnare av bästa manus i tungviktsklassen

Joel Delfins tungviktsfilm ”Inbrott” vann för bästa manus. Joel är andraårselev på filmlinjen på Katrinebergs folkhögskola.

Juryns motivering: ”En fantastisk pärla där manusets kvalitéer verkligen sticker ut. Fin rytm och dramaturgi. Otroligt rolig och välskriven dialog, där varje replik tas om hand på bästa sätt.”

Skärmbild från när Joel Delfin får pris för bästa manus.

Hur känns det, Joel Delfin?
– Det känns jättekul att vinna bästa manus och det är ju självklart kul att få bekräftat att det man skrivit är bra.

Vad händer nu?
– Nu ska jag börja på med inspelningen av min andra kortfilm som jag också har skrivit manus till, berättar Joel.

Tredje pris i mellanvikt

Johanna Nilsson vann tredje pris i mellanviktsklassen med sin film ”Vår sommar”. Johanna har nyligen gått ut Sturegymnasiet i Halmstad med inriktning film.

Juryns motivering: ”Det här är ett imponerande arbete. Regissören har med stort engagemang med både kostym och fina inspelningsplatser tagit oss på en resa tillbaka i tiden och lyckats skapa en fin berättelse om vänskap och kärlek. Det är ett episkt drama som berör oss.”

Skärmbild med Johanna Nilsson.

Hur känns det, Johanna Nilsson?
– Det känns hur bra som helst! Konkurrensen var hård så jag gick in helt utan förväntningar och blev glatt överraskad!

Vad händer nu?
– Nu har jag börjat fundera och planera till ett nytt filmprojekt. Vi får se när det blir klart exakt, men mer film ska det bli, säger Johanna.