Halländskt yllebroderi lyser upp Österbro i Halmstad

Publicerad: 2021-01-25 Senast ändrad:

När de fyra broarna i Halmstad, genom Kulturstråk Nissan ljussätts, är temat halländska mönster från olika textila tekniker. Först ut är Österbro som är belyst med yllebroderi.

En färgglad broderad blomsterkrans projiceras på gångbanan på Österbro i Halmstad.
På Österbro i Halmstad projiceras mönster från halländskt yllebroderi. Foto: Anders Andersson.

Förslaget till gestaltning för de fyra broarna i centrala Halmstad har tagits fram i samarbete mellan ljusdesigner David Johansson, slöjdutvecklare Marita Jönsson från Kultur i Halland – Slöjd och projektledare Martina Pihl Fritsi, planarkitekt på Halmstads Kommun. Den gemensamma nämnaren för belysningen är halländsk textiltradition: binge för Slottsbron, yllebroderi för Österbro, opphämta för Gamletullsbron och korsstygn för Järnvägsbron.

Först ut av broarna att få sin ljusinstallation på plats är Österbro. Bron lyses upp underifrån med bärnstensfärgat ljus som binder samman den östra och västra sidan. Brons ovansida har fått mönster som hämtats från yllebroderiet, vilket räknas till det fria sättet att brodera på.

– I Halland har vi en skatt av äldre textilier som inte så ofta lyfts fram, men som inspirerar med fascinerande mönster och de berättelser de förmedlar, säger Marita Jönsson. Det är mycket roligt att denna mönsterskatt nu får visas i ny tappning genom att belysa Halmstad!

På Österbro har blomsterdetaljer från ett originalmönster använts till installationen, mönsterdelarna projiceras på bron och upprepas med samma regelbundenhet som broderierna från originalet.

Yllebroderi på kuddar och jynnen

Yllebroderiet användes ofta på kuddar och jynnen som gjordes till brudpar. De broderade kuddarna som vanligtvis finns i par, kallas också kronkuddar då det oftast finns en krona som centralt motiv, tillsammans med kvinnans initialer på den ena och mannens på den andra. Kuddarna användes då paret föll på knä för välsignelse av prästen vid vigselakten. Jynnet, som är en rektangulär dyna avsedd för vagnen, bar bådas initialer. Dessa textilier följde paret hela livet och de har vördats sedan tillverkningen 1750-1850 av flera generationer, så vi får nöjet att se dem i museisamlingar idag.

Mönster från halländskt yllebroderi projiceras på Österbro i Halmstad.
Foto: Anders Andersson

– Jag ser framemot att se övriga broar tändas upp med våra gemensamma textilskatter framöver och kanske att vävmönstren från opphämta på Gamletullsbron lyser upp i september då VÄV2021 går av stapeln här i Halmstad, med många utställningar och aktiviteter på såväl Halmstad Arena som runt om i staden, fortsätter Marita Jönsson.

Halmstads kommuns gestaltning av Kulturstråk Nissan syftar till att utveckla området runt Nissan för att bli mer levande och tillgängligt. Belysningen av broarna ska framhålla Nissan som ett samlande stadsrum där åns stränder kopplas samman och ytterligare ett steg tas för att vända staden mot Nissan. De fyra broarnas ljusinstallationer kommer att ske etappvis.

– Vi valde att börja med Österbro. Där rör sig många fotgängare och cyklister och bron leder rakt in till hjärtat av Halmstad. Jag hoppas att vi ska kunna fortsätta att genomföra skissförslagen och ljussätta alla våra broar i centrum och på sikt också arbeta in Wrangelsbron i det halländska textiltemat, säger Martina Pihl Fritsi.

Den som är nyfiken på att se mer från halländsk textiltradition har chansen i slutet av september då vävmässan, Väv2021, planeras att hållas på Halmstad Arena.

Gobobelysning på Österbro

• På Österbro har åtta nya gatuarmaturer monterats. Stolparna är åtta meter höga och på stolparna finns tolv så kallade gobo-armaturer som ger mönstret på bron.
  • Det går att byta lins i gobo-armaturerna för att få nya mönster.
  • Under Österbro sitter tio nya armaturer som lyser upp undersidan av bron.

För mer information kontakta:

Marita Jönsson, utvecklare slöjd och konsthantverk, Kultur i Halland – Slöjd