Hon blir ny förvaltningschef för Närsjukvården Halland

Publicerad: 2022-04-06 Senast ändrad:

Emma Pihl började på Region Halland som nyutexaminerad sjuksköterska och lämnade 23 år senare som tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör. Nu kommer hon tillbaka som förvaltningschef för Närsjukvården Halland.

Emma Pihl, ny förvaltningschef Närsjukvården Halland. Fotograf Charlotte Strömvall

− Jag är stolt över att få arbeta i en region där den resan är möjlig. Att utvecklas på jobbet har alltid varit en grundförutsättning för mig och vi måste ge alla som vill den chansen.

Emma Pihl var 20 år gammal när hon klev in genom dörrarna på länssjukhuset i Halmstad för ett sommarvikariat på infektionskliniken 1993. Det dröjde inte många år förrän hon fick sin första chefsroll och därefter följde nya utmaningar och utvecklande roller i organisationen. Bland annat var hon med och införde vårdvalet i Halland.

− Jag tror att min ålder har kommit ikapp mig i uppdragen, säger Emma Pihl, i dag 48 år och socialchef i Lomma kommun.

Hon har ett långt cv med många uppdrag och dessutom en doktorsexamen (PhD) i omvårdnad efter studier parallellt med jobb och föräldraledigheter under småbarnsåren. Den röda tråden är utveckling och nyfikenhet. Vägen från Region Halland gick via chefsuppdrag i olika kommuner och nu tillbaka, men till en ny del av verksamheten.

− Det känns som att jag täckte in mycket under min 23 år på Region Halland. Men jag har aldrig arbetat i närsjukvården, mer än med utvecklingsuppdrag som vårdvalet. Det känns jättespännande och roligt, säger Emma som brinner för god och nära vård.

− Det är en av de viktigaste framtidsfrågorna för hela kommun- och regionsverige. Den andra är kompetensförsörjningen, säger Emma Pihl, som ser sin egen roll tydligt i den frågan.

− En viktig uppgift för en chef är att säkra återväxt i verksamheten. Att ta vara på engagemang och skapa förutsättningar för medarbetare att växa och utvecklas. Det kommer att bli ännu viktigare framåt. Hade den möjligheten inte funnits i Region Halland hade jag inte blivit kvar så länge. Och det är samma möjlighet som jag vill ge andra, säger hon.

I augusti gör du första dagen på nya jobbet. Vad tar du tag i först?
− Jag kommer att lyssna in och lära känna verksamheten. Annars kör man i diket direkt, säger Emma Pihl som dock inte är utan tankar och planer framåt, där hon tror att hennes utvecklingsdriv kan vara en tillgång.

− Vi har alla invånarens bästa för ögonen, även om vi har olika roller. Min styrka är att få människor att jobba åt samma håll. Det finns en enorm yrkeskunskap och ett enormt engagemang i våra verksamheter och det ska vi dra nytta av till stöd för hallänningen, i resan med vården.

Från regionen beskrivs hur valet föll på Emma Pihl i en kompetenstät rekrytering.
− Vi har haft väldigt starka kandidater för den här tjänsten. Valet föll på Emma Pihl som har en bred och djup erfarenhet av såväl omvårdnads- som hälso- och sjukvårdsfrågor. Vi är övertygade om att hon kommer att tillföra mycket i den här rollen, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Martin Engström.

− Det här är en stark rekrytering för framtiden. Vi är glada över att få välkomna Emma Pihl tillbaka till Region Halland, säger regionstyrelsens ordförande, Mikaela Waltersson (M).

Lite mer om den nya förvaltningschefen för Närsjukvården Halland
Namn: Emma Pihl
Familj: Man, två döttrar och en bonusson
Bor: På en gård i Höganäs, där det också finns fem hästar, två hundar och en katt som tillhör familjen
Får de bästa idéerna: När jag pysslar i stallet och håller på med hästarna.
Stressar av: När jag dyker. Vissa går på skogspromenad, jag tar en dyktur. Det är något med tystnaden och tyngdlösheten. Man bara finns.
Tillträder: 1 augusti