Internationell mässa samlar textilintresserade i Halmstad

Publicerad: 2022-09-21 Senast ändrad:

Världens största vävmässa pågår i Halmstad 22–24 september! VÄV2022 är en mötesplats för alla som är intresserade av textila material, textilt hantverk och vävning. Se all världens vävning, från konst till brukstextil och låt dig inspireras av utställare, föreläsningar, vävverkstäder och bussutflykter! Du träffar vävare som visar vävning på många olika sätt och du är också välkommen att prova.

Vävmässan lockar människor från hela världen och arrangeras på olika orter vart tredje år. Denna gång är vävmässan i Halmstad, vilket också var platsen för den allra första vävmässan 1986.

Ledordet för VÄV2022 är hållbarhet och det är görandet som står i centrum.

Sofie Karlsson visar sina vävda verk. Foto: Destination Halmstad.
Foto: Destination Halmstad.

Utställare och aktiviteter

Du träffar vävare som visar vävning på många olika sätt: Konstperformance, varptyngd vävstol, medeltidsvävning, vävning med solfjädersked, nya uttryck, traditionell vävning, bandvävning och barn som väver. Det finns också möjlighet för dig som är besökare att prova! Företag säljer material, böcker och redskap för ditt skapande. Utbildningar som har vävning på schemat presenterar sig och föreningar som arbetar med vävning är på plats. Det finns även aktiviteter för barn, ungdomar och pedagoger. Du kan också ta del av en mängd föredrag både på plats och digitalt.

Inslag från Halland

På VÄV2022 får du se flera inslag från Halland: Unga hallänningar visar experimentell vävning, halländska textilkonstnärer presenterar sitt konstnärskap, vävstugor i Halland har skapat vävar på ett gemensamt tema och du kan även se en utställning med textil konst ur Region Hallands samling på kulturhuset Nolltrefem i centrala Halmstad. En bredd av aktörer har engagerat sig inför VÄV2022 i satsningar för olika målgrupper.

Läs mer om de halländska inslagen på VÄV2022

VÄV2022 pågår 22–24 september på Halmstad Arena

Program och all information om vävmässan finns på vav2022.se

Vävmässan arrangeras av Svenska Vävrådet i samarbete med Kultur i Halland – Slöjd/Region Halland och Destination Halmstad AB.