Jonas besöker vården utan att lämna sin grävlastare

Den stora grävlastaren på en byggarbetsplats norr om Varberg tystnar. I förarhytten tar Jonas Löfskog på sig sina hörlurar och tar fram mobiltelefonen. Det är dags för ett uppföljningsbesök med hans diabetessjuksköterska på sjukhuset. – Jättesmidigt att kunna göra det här som ett videobesök. Det sparar en massa restid och min maskin behöver inte stå still mer än en kort stund, säger Jonas.

Publicerad: 2021-02-08 Senast ändrad:

person i grävmaskin
Jonas Löfskog har regelbundna uppföljningsbesök med diabetessjuksköterskan Maria Eriksson för att hålla kolla på sin sjukdom. För honom betyder möjligheten att göra det som ett videobesök att han slipper vara borta från jobbet.

Jonas Löfskog är en av alla de patienter som prövat, och sett fördelarna med, att göra sina besök på sjukhuset som videobesök via mobiltelefon, surfplatta eller dator.

– Jag jobbar som entreprenör på olika platser runt om i Halland. När jag inte kan vara på plats påverkar det hela bygget, så det är jättebra att kunna sköta det här via telefonen, säger han.

Bra möte
Jonas ser inte direkt några nackdelar med ett videobesök och tycker att det kan vara ett utmärkt komplement till att träffas öga mot öga.

– Det blev ett jättebra möte. Vi följde upp mina värden och kollade vilka recept som var på väg ut, och kommunikationen fungerade fint.

Det är med diabetssjuksköterskan Maria Eriksson som Jonas har sina uppföljningsbesök. Hon och kollegan Mattias Andersson på Hallands sjukhus Halmstad har träffat patienter via videobesök i ett par år nu. Det fungerar utmärkt i många situationer, säger hon:

– Vi hjälper ju våra patienter att hålla koll på sin diabetes. Många av dem har pumpar och sensorer och oftast kan vi föra över datan från dem till våra system. Sedan går det fint att ha uppföljning via video, säger hon.

De flesta vill fortsätta
– Det går att göra det mesta via video. De flesta som har prövat har varit nöjda och har velat fortsätta med det. Fördelarna är stora gentemot ett vanligt telefonsamtal, säger Mattias och ger ett exempel:

– Det var en patient som behövde lära sig att ta insulin. Det gick jättebra att ge henne instruktioner via video. Det hade varit svårt via telefon.

– Ibland tittar närstående in i mötet och då kan vi byta några ord med dem också. Eller så kanske en patient visar ett renoveringsprojekt som är på gång och vi kan ge tips om att vara särskilt försiktig och kolla upp blodsockret innan hon eller han klättrar upp på stegen. Vi kan komma lite närmare varandra när vi ses i patienternas hemmiljö, säger Maria.

– Samtidigt finns det patienter som kanske har lättare att prata under ett vanligt besök och vill ses öga mot öga. Så videobesöket är ett bra komplement för den som vill, menar Mattias.

Fördelarna är många

– De som bor lite längre ifrån eller kanske jobbar obekväma tider tycker att det är väldigt bra att slippa resa till sjukhuset. Nu i coronatider är det ju ett smittsäkert sätt att få sin vård, säger Mattias.

Det håller Annika Malmqvist, en av Mattias patienter, med om.

– Det har funkat jättebra. I de här tiderna vill man ju vara ute bland folk så lite som möjligt och då är det bra att kunna göra besöket via video.

– Det var mitt första möte med Mattias och jag tycker att det blev väldigt bra. Jag uppskattar att det här finns som alternativ till att åka till sjukhuset.

Kort om videobesök
Allt fler enheter inom den halländska vården erbjuder nu sina patienter videobesök.
Besöket kan göras via mobiltelefon, surfplatta eller dator.
Patienten loggar in via en app eller länk och legitimerar sig med mobilt bank-id.
Patientavgiften är densamma som för motsvarande besök på traditionellt sätt.