Jonatan Etzler kommer till Halland för att jobba med långfilm

Publicerad: 2021-06-09 Senast ändrad:

Filmregissören Jonatan Etzler ska i höst vistas en period på Katrinebergs folkhögskola och i filmhuset som finns där, för att utveckla sin kommande debutlångfilm. Jonatan Etzler har valts ut ifrån 32 ansökningar från hela Sverige till Filmresidens Halland, ett residensprogram för filmkonstnärlig utveckling.

Filmresidenset innebär att filmare får komma till Halland för att arbeta under en månad. Residens är en uppskattad arbetsform som ger miljöombyte, nya möten och även möjlighet att fokuserat arbeta på sitt projekt. Den utvalda deltagaren erhåller 40 000 kr till sitt projekt, samt fri kost och logi.

– Jag ser fram emot att komma till Vessigebro. Det ska bli underbart! Jag har sökt residenset för att skriva manus i lugn och ro, men jag har en del idéer jag vill pröva. Jag önskar att få samtala med eleverna och få feedback på manuset, och om det är möjligt vill jag också gärna testa scener med skådespelareleverna eller spela in skissfilm, berättar Jonatan Etzler.

Jonatan Etzler.
Jonatan Etzler. Fotograf: Sami Sorasalmi.

Jonatan Etzler är filmregissör och arbetar med fiktion. Han har regisserat ett 20-tal kortfilmer som har vunnit priser och visats på festivaler, TV och bio runt om i världen, samt nått en miljonpublik online. Under senaste året har han närmat sig längre format. Jonatan skriver nu manus för en långfilm som blivit utvald till SVT:s satsning på originalmanus, samt en tv-serie för ett annat bolag. Jonatan har även arbetat som second unit-regissör åt Peter Grönlund på HBO-serien Björnstad.

– Jag söker efter berättelser som jag inte hört förut, som förmedlar något nytt om samhället ur ett mänskligt perspektiv. Jag gillar att arbeta med befintliga genrer, men hittar min egen ”twist” på dessa och arbetar också gärna med byggstenar som humor, satir och provokationer för att engagera publiken, förklarar Jonatan.

Under residenset bor filmaren på Katrinebergs folkhögskola i Vessigebro, utanför Falkenberg, och har där möjlighet att arbeta i filmhuset Studio 114. Det ingår tillfällen för samarbeten med bland andra filmutbildningens deltagare under residensperioden. Förra året gästades filmresidenset av Mika Gustafson och Alexander Öhrstrand, som skrev på sin kommande långfilm, och på en tv-serie.

Urvalsgruppen som gått igenom ansökningarna till årets residens bestod av filmutbildaren Emelie Lindblom och representanter för deltagarna på Katrinebergs folkhögskolas filmlinje: Natanael Andersson, Timmy Bengtsson och Lisa Stagnell Johansson samt Anna Eriksson, utvecklare för film, Kultur i Halland.

Filmresidens Halland finansieras av Region Halland, Katrinebergs folkhögskola och Kulturrådet. I samma projekt ingår även filmresidensprogrammen International Filmmaker Residency Halland, inriktat på filmpedagogik och filmresidenset Playground, som riktar sig till unga filmare.

För mer information om Jonatan Etzler, se webbplatsen etzler.se