Jörgen Preuss blir regiondirektör i Halland

Publicerad: 2019-01-29 Senast ändrad:

På tisdagen beslutade regionstyrelsens arbetsutskott att tillsätta Jörgen Preuss som regiondirektör. Han har varit tillförordnad på tjänsten i drygt ett år och tillträder med omedelbar verkan.

Han älskar segling, musik och rörelse. Efter 27 år i Region Halland brinner Jörgen Preuss fortfarande för Hallands utveckling och kan nu plocka bort tf framför titeln regiondirektör.

– Jag är glad och stolt över att få förtroendet att fortsätta leda Region Halland. Jag vill att Halland ska utvecklas och rustas för framtiden genom att ha fortsatt fokus på de strategiska och långsiktiga frågorna, säger Jörgen Preuss.

Processen med att rekrytera ny regiondirektör har pågått sedan i höstas. Att valet nu faller på den interna kandidaten Jörgen Preuss beror på flera olika faktorer. Det handlar bland annat om att han har god förmåga att samverka och framgångsrikt har drivit utvecklingsarbete inom flera områden.

– Med sin erfarenhet och det prestigelösa ledarskap som Jörgen Preuss har, är jag övertygad om att vi kommer att fortsätta samverka framgångsrikt med andra aktörer och samtidigt klara det omställningsarbete som krävs av oss som organisation, säger Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande.

– Vi tror att både organisationen och regionen behöver en trygg och stabil ledare som har bred kunskap om det regionala uppdraget och är van att på ett inkluderande sätt driva utvecklingsarbetet, säger Lise-Lotte Bensköld (S), regionstyrelsens andre vice ordförande.

Jörgen Preuss är utbildad jurist och inledde sin karriär på Halmstads tingsrätt. Bortsett från en kortare sejour på en advokatbyrå har han sedan arbetat för Region Halland. Han har haft uppdrag som jurist och primärvårdschef, och ligger bakom den vårdvalsmodell som Region Halland var först med i Sverige och deltog aktivt i bildandet av Halland som region

Jörgen Preuss har de senaste åren varit biträdande regiondirektör med särskilt ansvar för de regionala utvecklingsfrågorna. Nu ser han fram emot att ta ett helhetsansvar.

– En avgörande framgångsfaktor blir att vi tillsammans klarar av att ställa om från traditionella arbetssätt till nya, och utmana bilden av vad en region som offentlig aktör ska vara i den omvärld vi ser växa fram, säger Jörgen Preuss.

Processen att rekrytera en regional utvecklingdirektör påbörjas inom kort.