Alfabetiseringskurs för nyanlända startar i augusti

Publicerad: 2019-05-15 Senast ändrad:

Färgade bokstäver mot svart bakgrund där några av bokstäverna bildar ordet "alfabet".

Katrinebergs folkhögskola planerar att med start den 26 augusti 2019 ge kursen Alfabetisering inom ramen för Etableringskurs på folkhögskola. Kursen riktar sig till vuxna med kort eller ingen skolbakgrund.

Kurslängden är sex månader, men med möjlighet till fortsättning. Studierna bedrivs på heltid, dvs. fyra timmar schemalagd tid och fyra timmar självstudier per dag.

Alfabetiseringskurs inom etableringskurs på folkhögskola

Deltagarna undervisas i grundläggande läs- och skrivkunnighet – vi arbetar med avkodning, ljudning, läsflyt, stavning och uttal – för att kunna hantera skrift i sin vardag. Stor vikt läggs också vid muntlig träning av svenska.

En annan del av kursen utgörs av samhällsinformation, där deltagarna får lära sig mer om det svenska samhället och om svenska traditioner. Samtidigt får de möjlighet att dela med sig av sina egna erfarenheter och kulturer i klassen och till övriga deltagare på skolan.

Några av fördelarna med att studera på Katrinebergs folkhögskola:

• Våra undervisningsgrupper är små, maximalt antal personer är 10. Ibland arbetar vi också i halvklass. På så sätt får varje deltagare stort utrymme att prata och öva sin svenska.
  • Deltagarna studerar i en svensk miljö. Här går de tillsammans med ca 150 svenska deltagare på andra kurser. Detta medför att de får höra mycket svenska och har möjlighet att öva sitt tal även utanför lektionstid.
  • Vi har emellanåt gemensamma aktiviteter med andra, svensktalande deltagare på skolan kring till exempel idrott, musik, pyssel och matlagning.
  • Vi gör utflykter och studiebesök för att deltagarna ska få uppleva olika sidor av det svenska samhället och den svenska naturen.
  • Skolan ligger i vackra omgivningar på landet bara ca 15 minuter från Falkenbergs centrum med buss eller bil och ca 25 minuter från Ullared.

Vi ser fram emot en spännande höst!

För mer information, kontakta gärna:

Rektor: Peter Carlsson
E-post: peter.carlsson@regionhalland.se