Klaras och Britts berättelser ska bli filmer

Publicerad: 2021-10-21 Senast ändrad:

”Har du en berättelse som behöver få bli en film?”, frågade Kultur i Halland i en efterlysning tidigare i höst. Och det var många som hade historier att dela med sig av. Klara Martelius och Britt Johansson skrev de två berättelser som nu har valts ut för att bli till film inom satsningen Nya berättelser för film.

Vi efterlyste berättelser och historier som inte finns att se som film idag, och berättelser kom det! Totalt 23 unika berättelser från olika delar av Halland, från skribenter som ansökte om att just deras berättelse skulle utvecklas till film.

– Det är otroligt fint att få läsa alla berättelser, säger Anna Öst, som är projektledare för satsningen. Så roligt att det fanns en stor bredd av erfarenheter hos de sökande som också avspeglas i berättelserna.

En urvalsgrupp sållade fram två berättelser med potential

Ansökningarna lästes av en urvalsgrupp bestående av Simon Vahlne, filmregissör, Ia Thunberg, filmutbildare på Sturegymnasiet i Halmstad, samt av Anna Eriksson, filmutvecklare på Kultur i Halland.

Urvalsgruppen enades kring två berättelser, inskickade av Klara Martelius och Britt Johansson. Berättelserna är sinsemellan olika, båda är filmiska, visuella och har potential att bli bra kortfilmer.

Klara Martelius och Britt Johansson med varsin blombukett.
Klara Martelius och Britt Johansson, vars berättelser valts ut för Nya berättelser för film.

Klara Martelius kommer ursprungligen från Höör men bor just nu på internat i Vessigebro där hon går på filmlinjen på Katrinebergs folkhögskola.

Vad fick dig att söka till den här efterlysningen, Klara?
– Jag hade redan en färdig filmidé som jag kommit på när jag ansökte till Katrinebergs folkhögskolas filmlinje. Jag var lite tveksam om jag skulle skicka in, men när jag pratade med min mamma i telefon sa hon att ”du har ju inget att förlora på det”.

Hur kändes det när du fick reda på att din idé gått vidare?
– Jag blev ganska förvånad, men tyckte att det var så kul. Jag vill ju jobba med film! Det känns som en ”dream come true” att få göra film på egen idé och att få vara med i ett filmteam, säger Klara.

Urvalsgruppens motivering till Klaras berättelse

”En originell berättelse där det visuella står i fokus snarare än pratet. Den är skriven med komisk tajming såväl i språk som i handling med överraskande vändningar som gör att vi vill se denna film, helst med en halländsk John Cleese.”

Britt Johansson kommer också hon från Skåne, närmare bestämt från Helsingborg, men hon har bott i Halmstad sedan lång tid tillbaka.

Vad fick dig att söka?
– Jag såg efterlysningen på Facebook och tänkte att det var roligt. Jag har alltid skrivit och varit med i många olika sammanhang, så det kändes helt naturligt för mig att söka. Jag har tre barn och skrev tre berättelser, en idé för varje barn.

Hur reagerade du när du fick höra att en av dina filmidéer blivit utvald?
– Jag blev nog inte så förvånad. Tänkte, vad trevligt! Nu händer det något nytt igen! Jag har i och för sig stått en hel del framför kameran, i reklamfilmer och annat. Jag har också skrivit ett manus innan som blev en teaterpjäs, berättar Britt.

Urvalsgruppens motivering till Britts berättelse

”En originell och filmisk berättelse med en stulen åsna. Förmågan att fånga och beskriva avgörande ögonblick gör att vi blir engagerade i det lilla äventyret. Livsbejakande och fritt från moraliserande, vi ser fram emot att se berättelsen bli film!”

Från berättelse till film

Anna Eriksson, filmutvecklare och ansvarig för satsningen, berättar att det är många steg som ska tas för att idéerna nu ska förverkligas och bli till filmer, där vi inom satsningen på nya berättelser erbjuder stöd i hela processen.

Bland annat behöver berättelserna utvecklas till manus. De utvalda projekten får en manusgrupp som ger feedback under arbetets gång. Filmprojekten ska också matchas med producenter och produktionsbolag som sedan har möjlighet att söka ekonomiskt stöd från satsningen. Genom det finns förutsättningar för att arbeta tillsammans med erfarna filmarbetare och att skapa ett filmteam.

När får vi se filmerna?
– Det får vi se. Nu går filmprojekten in i förproduktion. Sedan ligger förmodligen inspelning och efterproduktion efter årsskiftet. Det ska bli otroligt roligt att få följa och stötta dessa berättelser på vägen till att bli filmer, konstaterar Anna Eriksson.

Workshoppar och nätverk för alla som vill skapa och skriva för film

En annan viktig del i satsningen är att erbjuda workshoppar och nätverksträffar till alla som ansökte till Nya berättelser för film. Bland annat ska Zara Waldebäck, som är storycoach med snart 30 års erfarenhet av att arbeta med manus och film, hålla i tre workshoppar. Förhoppningen är att skapa ett sammanhang som får fler att fortsätta skriva och fler att närma sig steget att göra film.

– Och om du också vill ha ett sammanhang för ditt skapande och är intresserad av att gå på workshoppar som vi arrangerar inom olika filmområden, är du välkommen att ta kontakt, lägger Anna Öst till. Aktiviteterna riktar sig även till andra än till dem som sökt till efterlysningen.

Nya berättelser för film

Nya berättelser för film är en satsning på kort fiktion som finansieras av Svenska Filminstitutets krisstöd Talent to Watch – Nya röster, Regionsamverkan Sydsverige och Region Halland. Satsningen i Halland genomförs av Kultur i Halland – Film och Resurscentrum för film i Halland.

Kontakt

För att komma i kontakt med projekten eller projektledaren, skicka ett mejl till anna.ost@regionhalland.se