Konstinstallationer längs Kattegattleden

Publicerad: 2019-06-11 Senast ändrad:

(X)sites Kattegattleden 2019 är en utställning med platsspecifik konst utefter Kattegattleden. För tredje året i rad har konstnyfikna cyklister, turister och lokalbor en fantastisk möjlighet att ta del av unik konst som förstärker upplevelsen av landskapet utmed cykelleden.

En liten gräsklädd kulle, som en liten jordkällare, med en midsommarstång framför, vid dammen i slottsparken i Halmstad. En kvinna i svart klänning och med hatt på huvudet och en vattenkanna i handen går mot den lilla kojan.
Det tillfälliga platsspecifika konstverket ”Fern Flower” av Kamila Szjenoch i Slottsparken, Halmstad.

(X)sites, där ”x” står för det okända och ”sites” för platserna där konstverken står, genomförs för tredje året i rad och attraherar konstnärer från när och fjärran. Både nationella och internationella konstnärer deltar med platsspecifika tillfälliga konstinstallationer längs de två cykellederna Kattegattleden och Sjuhäradsrundan.

–Tanken är att konstnärerna ska få en chans att experimentera med nya idéer och i nya miljöer, samtidigt som både cyklande och promenerande publik får chansen att upptäcka landskap på nya sätt, säger Robert Hais, projektledare (X)Sites.

En stor del av konstnärernas arbete kretsar kring att lära sig om sina respektive områden. Till sin hjälp har de haft lokala kulturhistoriker eller arkeologer. Konstverken tillför platserna någonting nytt under en relativt kort period för att sedan låta platsen ”bli sig själv” igen.

–För oss är det väldigt intressant med konstverk som är fria att besöka för vem som helst, när som helst. Det är lite skillnad mot glasdörrarna som dominerar konstvärlden i övrigt, säger Mats Nordlund, projektledare (X)Sites och styrelseordförande Konstnärscentrum Väst.

Ett konstverk skapat av sammanfogade träbågar syns som en siluett mot havet och kvällshimlen.
Tea room of Falkenberg, av Maiko Sugano på Skrea strand. Ett verk som ingår i (X)sites 2019, tillfällig platsspecifik konst längs Kattegattleden.

(X)sites pågår mellan 10 juni och 6 oktober i Västra Götaland utmed Sjuhäradsrundan (Ulricehamn, Tranemo, Svenljunga), och i Halland (Kungsbacka, Falkenberg, Varberg, Halmstad) och Skåne (Ängelholm) utmed Kattegattleden.

Konstnärer längs Kattegattleden 2019

Varje konstnär har fått en plats var att utgå från i sitt verk. Efter en månads intensivt arbete är de unika konstverken nu på plats lagom till Kattegattledens högsäsong.

• Hanna Romin (Kungsbacka)
  • Stuart Frost (Kungsbacka)
  • Konstnärsduon Willner-Olsson (Varberg)
  • Alessandro Perini (Falkenberg)
  • Maiko Sugano (Falkenberg)
  • Helena Ekänger (Halmstad)
  • Kamila Szejnoch (Halmstad)
  • Franziska Agrawal (Ängelholm)

Intill varje konstverk utefter leden finns en (X)sites-stolpe med kort info om verket, och en QR-kod som leder till konstnärens presentation på webbplatsen landart.se (koden kan läsas av med en smartphone).

Läs mer om (X)sites, de medverkande konstnärerna och deras verk på landart.se.

(X)sites är ett samarbetsprojekt

Konstnärscentrum Väst arrangerar (X)sites i samarbete med Kattegattleden och Cykelleden Sjuhäradsrundan, Västra Götalandsregionen, Region Halland, Boråsregionen och kommunerna Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad och Ängelholm samt Ulricehamn, Tranemo och Svenljunga. Projektet medfinansieras också av Kulturrådet. KC Väst samarbetar även med Hallands Konstmuseum/Konst i Halland, Isildur Bane, Begrepppsverkstan, KC-Syd, Internationella Gatuteater Festivalen, Västarvet, Ljudkonst 7Härad, Hallands Kulturhistoriska museum och Konstitutet.

Vidare information om Kattegattleden finns på: Kattegattleden.se