Kraftigt sänkta leveransprognoser

Sveriges regioner fick sent på torsdagseftermiddagen (11/3) besked från Folkhälsomyndigheten om kraftigt sänkta leveransprognoser. För Hallands del innebär det en minskning med cirka 100 000 doser fram till och med juni. Cirka 40 000 av dessa doser skulle ha levererats under april månad.

Publicerad: 2021-03-11 Senast ändrad:

Det här betyder färre tider för vaccination mot covid-19 under andra kvartalet. Utifrån detta tappar vaccinationsinsatsen fart.
Region Halland stänger nu tillfälligt ner all bokning för att se över vaccinationsplaneringen och justera antal bokningsbara tider i förhållande till tillgången på vaccin.

Alla invånare 18 år och äldre, kommer att erbjudas vaccin. Om det kommer nya besked om ökade leveranser så ökas också takten i vaccinationen igen. Region Halland har en god kapacitet att vaccinera.

Vi vet att många längtar efter att få vaccinera sig. Nu blir väntan lite längre på grund av omständigheter som vi inte styr över, det beklagar vi verkligen.

Detta innebär att från och med torsdag kväll stänger den digitala bokningen och telefonbokningen.
Alla bokningsmöjligheter kommer att vara stängda under tiden som vaccinationsplaneringen justeras. Under denna tid finns det inga sätt att boka vaccinationstid, varken via vårdcentralerna, vaccinationsbokningen på telefon eller den digitala bokningen.

Vi beklagar beskeden om minskade leveranser. Vi arbetar skyndsamt med att justera planeringen och så snart bokningen kan öppna igen kommer det att meddelas på regionhalland.se, 1177.se/Halland och i våra sociala kanaler.

Redan inbokade tider gäller om inte annat meddelas.

Information med anledning av paus för vaccination med vaccinet från Astra Zeneca

.