Kultur i Halland – Film utlyser tre filmresidens

Publicerad: 2020-02-03 Senast ändrad:

En allé som leder fram till entrén till ett stort vitt skolhus.

Tre filmare erbjuds en plats och ett sammanhang för att fördjupa sitt arbete och filmprojekt vid tre olika tillfällen. Residensen genomförs av Kultur i Halland – Film i samarbete med Katrinebergs folkhögskola, Falkenbergs kommun, Salzburgs stad och International Youth Media Summit, med stöd av Kulturrådet.

Filmarna får resa, boende, måltider samt ersättning i samband med de olika filmresidensen. På plats i Halland erbjuder vi filmaren en arbetsplats och ett sammanhang i filmhuset på Katrinebergs folkhögskola, där filmteknik finns att låna efter överenskommelse.

• Filmresidens Halland är ett residens för filmkonstnärlig utveckling öppet för filmare i hela Sverige att söka.
    Utlyses: 2 mars. Sista ansökningsdag: 15 april.
  • Filmresidenset Playground är ett residens för unga filmare i ett utbyte mellan Falkenberg och staden Salzburg i Österrike.
    Utlyses: 1 februari. Sista ansökningsdag: 1 mars.
  • International Filmmaker In Residence Falkenberg Sweden är ett residens för filmpedagogiskt utvecklingsarbete och är öppet för filmare från hela världen. Filmresidenset erbjuder filmare möjlighet att fördjupa sitt arbete, utveckla ett projekt, samt öka sin kunskap i hur man kan organisera en filmutbildning och hur man lär ut filmskapande. Residenset genomförs i samarbete med International Youth Media Summit.
    Utlyses: 1 juni. Sista ansökningsdag: 15 september.

För mer information, kontakta Anna Eriksson, utvecklare film och rörlig bild, e-post: anna.k.eriksson@regionhalland.se, tel. 035 17 98 93.