Kungsbacka satsar på barns språk genom hembesök

Publicerad: 2019-12-17 Senast ändrad:

Kungsbacka kommun deltar i den regionala satsningen Språkstart Halland. Genom hembesök från biblioteken ska familjer få tips och information om barns språkutveckling.

Christina Söderstedt står i biblioteket och håller fram de två första språkpaketen i form av en låda och en kasse.
Christina Söderstedt, bibliotekarie, ska dela ut språkpaket hemma hos barnfamiljer i Kungsbacka.

Språkstart Halland görs av Region Halland i samarbete med kommunerna och riktar sig till små barn från sex månader upp till tre år, deras vårdnadshavare och andra vuxna i barnets närhet. Syftet är att inspirera och uppmuntra till att hjälpa barnet att utveckla sitt språk. Modellen går ut på att språkstartare från biblioteket besöker familjer i hemmet och delar ut ett språkpaket som innehåller ett par böcker och en leksak.

– Vi hoppas att familjerna ska uppskatta vårt besök och prata, läsa, sjunga, rimma och ramsa med sina barn ännu mer och få en större medvetenhet om hur barns språk utvecklas, säger Tanja Johansson, bibliotekarie och språkstartare i Kungsbacka.

Tillsammans med kollegan Christina Söderstedt ska hon göra hembesök hos familjer i områdena Fors, Hammarö och Hålabäck med start 17 december.

– Det här känns som en naturlig fortsättning på vårt arbete med barns språkutveckling som vi haft under en längre tid genom våra BVC-träffar på biblioteken, säger Christina Söderstedt.

Viktigt att stärka barns språk i tidig ålder

Den språkliga förmågan grundläggs till stora delar i tidig ålder och språkförmågan har stor betydelse för utveckling av andra förmågor, till exempel att förstå instruktioner, uttrycka sig, samarbeta och lösa konflikter. Språket utvecklas i det sociala samspelet med den vuxne i barnets närhet.

– Umgås, prata, lek och sjung med barnen och läs högt – högläsning är ett toppenbra verktyg för språkutveckling, säger Christina Söderstedt.

I länder som Danmark och Storbritannien har liknande projekt med hembesök gjorts med mycket lyckat resultat, och det är det som nu ligger till grund för att man även i Sverige arbetar enligt det här konceptet.

– Med den här satsningen i hemmiljö vill vi lyfta hur betydelsefulla de vuxna i barnets närhet är för barns språk, säger Lena Engberg, bibliotekschef i Kungsbacka.

När barnet är sex månader sker det första besöket. Familjen får sedan ett erbjudande om ytterligare ett besök när barnet är 11 månader då språkpaket nummer två delas ut. Besök och språkpaket är gratis för familjerna.

Språkstart Halland har tidigare genomförts som ett pilotprojekt i Halmstads kommun, och som en pågående satsning i Hylte kommun.