Kvinnohälsovården kallar till cellprov på lördagar

Publicerad: 2020-09-25 Senast ändrad:

Nu genomförs cellprovtagning på helgtid under några veckor i Laholm, Halmstad, Falkenberg, Varberg och Kungsbacka. På det viset ska fler kvinnor få möjlighet att ta det prov som de kan ha fått avstå från under våren, då verksamheten stängde på grund av pågående pandemi. När provtagningen startade igen har färre kvinnor kallats för att kunna ha utrymme i väntrummen.

Kvinnohälsovården i Region Halland erbjuder därför gynekologisk cellprovtagning på lördagar vid sina mottagningar under oktober och november månad. Kallelserna har gått ut till berörda kvinnor i regionen som nu får möjlighet att ta cellprov utanför ordinarie öppettider.

– Normalt sett görs cellprovtagningen på vardagar. Det här är en planerad insats vi erbjuder och det är alltså inte något misstag att kvinnor har fått en tid för cellprov på en lördag, säger Lise-Lotte Havasi, avdelningschef vid Kvinnohälsovården Halland vid mottagningarna i Falkenberg, Varberg och Kungsbacka.

De kvinnor som inte har möjlighet att komma på inbokad lördagsprovtagning kan boka om sin tid via webben som vanligt. Provet tas för att så tidigt som möjligt upptäcka eventuella cellförändringar som annars kan leda till livmoderhalscancer.

-Mottagningen är anpassad med färre personer i väntrummet och inga medföljande personer tillåts. Om en kvinna ur en riskgrupp har önskemål om en särskild tid så kan vi ordna det, säger Nina Skantz, avdelningschef för Kvinnohälsovården i Halmstad och Laholm.

Om tiden behöver ombokas är det viktigt att göra det snabbt så att någon annan kan få den, det görs genom att logga in via 1177.se Vårdguidens e-tjänster.