Lyckad test av biobaserade matlådor

Publicerad: 2018-10-08 Senast ändrad:

Matlådor av biobaserat material har testats på restaurang Siv på sjukhuset i Varberg. – Matlådorna fick ett varmt välkomnande både av restaurangens personal och alla som provade dem, säger Malin Emmot projektledare på The Loop Factory.

Projektet, där Region Halland är projektägare, har som mål att få fram minst två engångsprodukter i biobaserat material som kan ersätta produkter tillverkade av fossil råvara. Projektet har pågått i två och ett halvt år och kommer att avslutas vid årsskiftet.

Förutom matlådor utvecklas även kräkpåsar i en bioplast. Test av dem kommer att ske senare under hösten. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan The Loop Factory (före detta SWT Development), Västra Götalandsregionen, Södra Cell Värö, Region Halland och Högskolan i Halmstad.

– Med ”Förnybara former i hälso- & sjukvård” verkar vi för en hållbar resurshantering och innovationsdriven förnyelse, menar Jonas Nielsen, projektledare på regional samhällsplanering i Region Halland.

Matlådorna kommer även att testas på sjukhuset i Halmstad.

FAKTA biobaserade mattråg

Trågen är testade för att klara infrysning och för att värmas i mikrovågsugn. Trågen klarar både kall och varm mat och även soppor. Tomma tråg diskas och läggs i den vanliga förpackningsinsamlingen för papperskartonger. Plastlocken sorteras som hård plast.