Många valde att boka tredje dos när åldersintervallet sänktes

Publicerad: 2022-01-14 Senast ändrad:

Under torsdagen ökade trycket i vaccinationsbokningen med många nya som valde att boka tredje dos.

4 500 personer bokade tid för dos 3 och över 6 000 personer tidigarelade sin tredje dos när de fick chansen att boka tidigare. På vaccinationscentralen i Halmstad utdelades cirka 1 300 doser under torsdagen vilket är nära maxkapaciteten.

− Det kändes jättebra efter en period där vi haft ett lågt antal bokningar att det nu rör på sig. Vi hade en dag med stor tillströmning men med bra flöden. Vi såg att vi klarar av att ta emot så många som vi har räknat med, säger Daniel Hedeholt, verksamhetschef med ansvar för vaccinationscentralerna.

Nu ökar antalet personer som blir aktuella för tredje dos och sänkt intervall ökar på antalet.

− Vi får fortsatt bevaka flöden och bokningsläge för att matcha kapaciteten i vaccinationen. Vi vill ju att så många som möjligt ska kunna erbjudas sin tredje dos utifrån det rekommenderade intervallet, säger Bibi Estev, områdeschef pandemiuppdrag, Region Halland.

Fortsatt öppet för drop-in i Varberg och Halmstad
Vaccinationscentralerna i Varberg och Halmstad erbjuder fortsatt drop-in för dos 1, 2 och 3 mot covid-19. På tisdag den 18:e är det förlängd öppettid på vaccinationscentralen i Halmstad med öppet för bokning och drop-in fram till kl. 20 på kvällen.