Marie Högdin prisas för sitt arbete inom funktionshinderområdet

Publicerad: 2020-12-09 Senast ändrad:

Marie Högdin, ordförande för Iktyos-föreningen i Halland sedan 18 år, får Regionala funktionshinderrådets pris 2020.

Iktyos är samlingsnamnet för en grupp hudsjukdomar som drabbar hela eller delar av kroppen. De flesta varianter är mycket svåra. Det föds 2–4 barn per år med svår iktyos. Det finns inget botemedel så behandlingen går ut på att lindra symtomen med, bland annat, bad/dusch och insmörjning dagligen.

Priset delades ut i samband med regionfullmäktiges möte den 9 december och i talet till Marie Högdin lät det, bland annat, så här:  ”Marie är en engagerad person, som på ett mycket förtjänstfullt sätt är en god företrädare för sin förening där hon driver och utvecklar verksamheten i syfte att informera om och göra funktionsnedsättningen iktyos mera känd. Marie har ett engagemang som sträcker sig även utanför den egna föreningen och är en god företrädare för den idéburna sektorn. Hon har gjort betydelsefulla insatser som har kommit människor med funktionsnedsättning i Halland till del.”