Nu kan du som ringer 1177 i Region Halland välja att identifiera dig med e-legitimation

Publicerad: 2023-05-04 Senast ändrad:

Förändringen ska ge en säkrare hantering av personuppgifter och spara tid.

Från den 4 maj får du som ringer 1177 möjligheten att identifiera dig med e-legitimation*. Identifieringen är valfri och kan användas i de fall där ärendet gäller dig själv.

− Detta ger en ökad säkerhet för invånaren. Sjuksköterskan kan också se att du har identifierat dig med e-legitimation och behöver inte lägga lika mycket tid på att säkerställa identiteten, vilket sparar tid som kan bidra till kortare väntetider, säger Tomas Rabe, avdelningschef på 1177 på telefon i Region Halland.

Den som inte har någon e-legitimation kan fortfarande uppge sin identitet genom att knappa in personnummer eller genom att säga personnummer direkt i samtalet med sjuksköterskan.

Möjligheten finns när du själv ringer 1177. Region Halland ringer aldrig och ber någon identifiera sig med e-legitimation.

− Vi vill ständigt förbättra våra tjänster till invånaren, samtidigt som vi vet att det finns personer som utnyttjar myndigheters trovärdighet för att begå bedrägerier. Därför är det jätteviktigt att betona att Region Halland ringer aldrig upp och ber personer identifiera sig med BankID. Om det händer, avsluta samtalet och anmäl till polisen, säger Björn Evertson, tillförordnad säkerhetschef i Region Halland.

* Du kan använda någon av e-legitimationerna BankID eller Freja eID plus