Nu lanserar vi Musik Hallandia

Publicerad: 2019-08-21 Senast ändrad:

Region Hallands väletablerade musikinstitution byter namn och kostym och lanseras nu under det nya varumärket Musik Hallandia. Musik Hallandia ska erbjuda de halländska musikarrangörerna hjälp och stöd samt skapa unika musikupplevelser för publiken.

Kollage med artister som besöker Musik Hallandia hösten 2019, en kvinna, en man som spela saxofon, en grupp med fyra män som står och håller i stråkinstrument.

Musik Hallandia är en musikplattform helägd av Region Halland med målet att vara hela Hallands grund för musik. Genom goda samarbeten med arrangörer arbetar Musik Hallandia för att initiera konserter, festivaler och andra musikevenemang i Halland.

För publik, arrangörer och artister

– Vi vill förstärka kulturens kraft för att främja kreativitet och öppenhet i regionen, och bygga ett musikliv för alla, säger Vicky Sverkerson, scenkonstchef på Region Halland.
Institutionen strävar efter att ge alla som bor och verkar i Halland tillgång till ett levande musik- och kulturutbud. Musik Hallandia arbetar för de regionala musikarrangörerna, men har alltid publiken i fokus.

– Vårt uppdrag är att driva musikutvecklingen i Halland och tillsammans med musikarrangörer skapar vi evenemang för publik både inom och utanför Hallands gränser, säger Christoffer Andersson som är verksamhetsledare på Musik Hallandia.

Etablerad verksamhet i ny kostym

Detta är ingen ny verksamhet, Region Halland har arbetat länge med att utveckla den halländska musikscenen.
– 1988 ombildades regionmusiken (gamla militärmusiken) till Länsmusik, Stiftelsen Musik i Halland och 2012 införlivades verksamheten i Kultur i Halland. 2014 upphörde stiftelsen. Nu vill vi nå ut till den halländska publiken på ett tydligare sätt och förstärka det musikaliska utbudet, och därför ska vi verka under eget namn, säger Christoffer Andersson.

Ingen egen scen

Det unika geografiska läget med närheten till både stad och land skapar spännande förutsättningar. Halland är den enda regionen i landet utan en regionalt driven konsertscen, här finns inte heller några anställda musiker utan Musik Hallandia arbetar uteslutande med det fria professionella musiklivet och utomstående institutioner. Det innebär att institutionen blir snabb och rörlig.

– Vi har korta beslutsvägar och är fria att boka nya spännande akter snabbt. I och med att vi inte har några fastanställda musiker så är de fria aktörerna och utövarna extra viktiga för oss. Vårt mål är att Musik Hallandia ska utveckla och främja musiklivet i regionen och bli en förebild för andra aktörer inom musik, inte bara i Norden utan i hela Europa. Vi vill skapa unikt innehåll och bli bästa musikplatsen i Halland, avslutar Christoffer Andersson.

En webb för musikliv och publik

Hela utbudet från Musik Hallandia är samlat på en ny webbplats, musikhallandia.se. Förutom en evenemangskalender kan man få inspiration, hjälp och stöd både som arrangör och artist och självklart finns det kontaktuppgifter och pressrum.

För mer information, kontakta gärna:

Christoffer Andersson, verksamhetsledare – Musik Hallandia
Tel. 073 – 417 79 74
E-post: christoffer.j.andersson@regionhalland.se

Vicky Sverkerson, scenkonstchef
Tel: 070- 537 56 65
E-post: viveka.sverkerson@regionhalland.se

Logotyp med gula, grå och vita fält samt texten Musik Hallandia - En del av Region Halland.

www.musikhallandia.se