Ny verksamhetsledare och konstnärlig ledare för Art Inside Out

Publicerad: 2022-12-13 Senast ändrad:

Nu är det klart vem som blir ny verksamhetsledare och konstnärlig ledare för Art Inside Out.

–Vi är väldigt glada att välkomna Stina Edblom som verksamhetsledare/konstnärlig ledare för Art Inside Out – Hallands tvärkonstnärliga residensinstitution den 1 mars 2023. Stinas sprudlande entusiasm och gedigna erfarenheter av att leda och utveckla verksamheter inom samtidskonstfältet, men också erfarenhet från och nyfikenhet på andra konstformer kommer att ge residensverksamheten och institutionen värdefulla kunskaper i det fortsatta utvecklingsarbetet, säger Vicky Sverkerson, institutionschef Art Inside Out, Region Halland.

Stina Edblom.
Stina Edblom. Fotograf: Ellika Henrikson.

Stina Edblom kommer närmast från Göteborgs Konsthall där hon arbetat som konstnärlig ledare för verksamheten sedan 2017 och innan dess var hon konstnärlig ledare för GIBCA, Göteborgs internationella Konstbiennal.

–Art Inside Out är en spännande verksamhet som på kort tid etablerat sig på den svenska konstscenen som en nytänkande och experimentell institution som verkar utanför det traditionella konstrummets fyra väggar. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med teamet, arbeta vidare med att stärka, synliggöra och utveckla Art Inside Outs verksamhet och få möjlighet att arbeta med mer utforskande konstnärliga processer och platsspecifika produktioner i nära dialog med institutioner, lokalsamhällen och invånare i Halland, säger Stina Edblom.

Detta är Art Inside Out

Art Inside Out är en nomadisk institution för konstnärliga residens i alla konstformer och genrer. Konstnärer bjuds in att verka tillsammans med institutioner, medborgare och lokala aktörer med Halland som spelplats. Institutionen drivs av Region Halland tillsammans med Falkenbergs kommun, Halmstads kommun, Hylte kommun, Kungsbacka kommun Laholms kommun och Varbergs kommun.