Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.
Ny riktlinje tydliggör arbete med influencersamarbeten
Sedan i somras finns en ny riktlinje för Visit Halland och de halländska kommunerna som tydliggör arbetet med förtjänad media och influencersamarbeten.
− Vi känner oss trygga i att detta är ett arbetssätt som är kostnadseffektivt och ger resultat för besöksnäringen i hela Halland, när vi når dem som annars kanske inte hade hittat till oss, säger Bo-Josef Eriksson, regional utvecklingsdirektör.
Region Halland har genom det regionala utvecklingsuppdraget ansvar att samordna insatser som skapar tillväxt och utvecklig utifrån länets specifika förutsättningar. Detta görs enligt den regionala tillväxtstrategin och innebär olika typer av stöd och samverkan till näringslivet för innovation och hållbar tillväxt. Det innebär också en samverkan mellan region, kommuner och aktörer inom besöksnäringen för att stärka Halland som destination. Delar av det arbetet har under våren har förtydligats och förankrats.
− Vi har en ny riktlinje på plats och vi vill också ge möjlighet för fler att vara med. Vi satsar också på utbildning. Vi vet att det finns ett stort intresse från våra aktörer inom besöksnäringen att stärka sina kunskaper för att kunna nå ut och vi vill kunna arbeta på flera nivåer. Dels för att stärka dem som kanske är i startgroparna men också för att kunna skapa effekt för hela länet. Jag har stort förtroende för det arbete som görs av Visit Halland, säger Bo-Josef Eriksson och tillägger:
− Vi vet ju att vi har fantastiska besöksmål med skog, sjöar och hav. Men hur når vi ut till blivande besökare som kanske inte vet att vi finns och som kanske bor i andra länder? Där har vi i likhet med andra kommuner och regioner valt att, utöver traditionell marknadsföring och pressarbete, också bland annat samarbeta med influencers.
Bo-Josef Eriksson betonar att det inte handlar om att gynna enskilda utan att stärka hela Halland:
− Vi har arbetat tillsammans under många år och det har gett effekt. När vi gemensamt sätter Halland på kartan som ett län för matupplevelser eller vandring, skapar vi förutsättningar för fler aktörer och fler halländska upplevelser.
Fakta om den nya riktlinjen
Riktlinjen arbetades fram under våren 2024 i dialog med de halländska kommunerna. Syftet är att tydliggöra arbetsmodellen för press och influencersamarbeten i samverkan mellan kommunerna, Visit Halland och aktörer inom halländsk destinationsutveckling.
Parallellt med riktlinjen har Region Halland breddat möjligheten för fler att komma in med tips eller anmäla intresse för att delta i marknadsföringsinsatser i samverkan med regionen.
Visit Halland planerar också att genomföra utbildningsinsatser kring marknadsföring och PR som riktar sig till aktörer inom besöksnäringen.