Mer win win med Region Hallands nya ellastbil
En krispig vårdag rullade den in genom den tunga grinden på Nymansgatan 16 och anslöt sig till fordonsflottan. Region Hallands första ellastbil. Efter några veckor i drift är lastbilens chaufför Arben Krasniqi övertygad – ”Man förstår först när man kört den här bilen, hur illa det var med den gamla”

Arben Krasniqi, bilförare och Daniel Nilsson Holmquist, fordonssamordnare.
Utöver att ellastbilen är rolig att köra har den en hög komfort och flera säkerhetssystem som stöttar i körningen. Men framför allt är lastbilen ett viktigt steg i Region Hallands hållbarhetsarbete.
– Vinsterna med lastbilen är stora. Speciellt de miljömässiga. Det är en vinst för hela Halland, berättar Daniel Nilsson Holmquist som är fordonssamordnare på Region Halland.

Den nya ellastbilen kan på en full laddning köra upp mot 30 mil.
Ett kliv i riktning mot hållbarhetsmålen
Region Halland satsar på eldrivna fordon för att ha resurseffektiva och fossilfria transporter. Under de senaste åren har flera av regionens pool- och verksamhetsbilar bytts ut mot elbilar, och laddstationer har byggts.
Daniel har varit med från start i planering och upphandling av den nya ellastbilen och känner sig nöjd med de besparingar på miljön som den medför.
– Äntligen är den på plats! Vi kommer årligen att spara 2 400 kg i koldioxidutsläpp mot om vi skulle kört samma sträcka med HVO100 och ca 8 800 kg koldioxid om vi kört samma sträcka med diesel, säger Daniel.
Ellastbilen är en av tre tunga lastbilar och används för att transportera bland annat tvätt och catering. På en full laddning kör lastbilen upp mot 30 mil och laddas den med snabbladdare är den fulladdad på cirka fem timmar.
– Den är väl utrustad för att möta Region Hallands transportbehov. I början kommer vi att använda den inom Halmstads kommun. Den kommer att köras cirka 10–15 mil per dag. Framöver planerar vi att testa den på längre sträckor inom Halland, fortsätter Daniel.

Arben Krasniqi, bilförare.
Mer win win
Ljudet av en dieselmotor som är kall och går på tomgång är kanske inte något som alla har en fin relation till, eller ens någon relation till. Men är du intresserad av motorer skulle just detta ljud kunna vara som ljuv musik i dina öron. Region Hallands lastbilschaufför Arben Krasniq har ljudet från och känslan av diesel- och bensinmotorer som startats varit svårslaget.
– Jag trodde aldrig att jag skulle kunna gilla ett eldrivet fordon så här mycket.
Med de tre motorerna på 666 hästkrafter och tack vare eldriften spelar det ingen roll om lastbilen är fullastad eller har ett släp påkopplat. Den är lika pigg ändå.
– Den största skillnaden är att trots att det här fordonet är större och tyngre är det enklare att köra. Den är mer pigg, i synnerhet i stadstrafik, säger Arben Krasniqi, bilförare på Region Halland. Det är då den är i sitt rätta element.
Arben är också nöjd med lastbilens höga komfort och betonar att ljudnivån i lastbilen bidrar till den.
– Det känns som att det är lite mer win win i det här. Du har miljöaspekten, kraften och du har det här lugnet. Samtidigt har du känslan kvar.
– Den är mycket roligare att köra, avslutar Arben.