Nya investeringsbeslut krävs för att möta upp dagens- och morgondagens behov av transportinfrastruktur
Debattartikel: Regeringen har presenterat historiskt stora satsningar i den kommande nationella planen för transportinfrastruktur. Det är ett viktigt steg. Under lång tid har investeringarna varit eftersatta. Nu krävs nya beslut som möjliggör framtidens transporter – för tillväxt, konkurrenskraft och grön omställning.

Vi delar regeringens bild: Sverige behöver både stärkt underhåll och nya investeringar i transportinfrastrukturen. För att människor ska kunna resa till arbete och utbildning och för att näringslivet ska kunna transportera varor, krävs ett robust, pålitligt och konkurrenskraftigt transportsystem. Men nu krävs det nya investeringsbeslut som tar höjd både för dagens- och morgondagens behov av infrastruktur.
Under Almedalsveckan lyfte Region Halland, tillsammans med fem andra sydsvenska regioner i Regionsamverkan Sydsverige, att det krävs skyndsamma satsningar i transportinfrastrukturen för att ge förutsättningar för tillväxt i landets alla delar.
Sydsverige binder samman Sverige med Europa
Sydsverige är Sveriges port mot kontinenten. Men idag finns bara en fast förbindelse över Öresund – Öresundsbron. Det är en sårbarhet för arbetspendling, godstransporter, totalförsvar och den gröna omställningen. En ny fast förbindelse för järnväg skulle öka tillgängligheten, stärka konkurrenskraften och skapa redundans i transportsystemet.
Inom fem år står Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland klar. I sommar invigs dubbelspåret i tunneln genom Varberg. Dessa satsningar förändrar spelplanen och förändrar förutsättningarna för transporter i södra Sverige. Västkustbanan är redan hårt belastad – med både gods, pendling och fjärrtrafik. Vi måste möta den ökade trafiken med kapacitetsstarka och konkurrenskraftiga järnvägsstråk.
Halland är ett starkt växande län och har alla förutsättningar att bidra till Sveriges tillväxt. Genom det regionala utvecklingsansvaret främjas ökad sysselsättning, fler bostäder, ett växande näringsliv och hållbar utveckling. En väl fungerande och utbyggd transportinfrastruktur är ett viktigt redskap för att Halland fortsatt ska kunna bidra till välfärden och för att tillgodose såväl invånarnas som företagens behov av hållbara transporter.
Planerade åtgärder och nya investeringar behövs
Ny nationell transportinfrastrukturplan behöver inrymma både underhållsåtgärder och nya investeringar. Det innebär att tidigare utpekade namngivna investeringar genomförs och att nya investeringar beslutas.
För att Halland, Sydsverige och Sverige ska kunna ta tillvara de möjligheter som nu växer fram, är det hög tid för staten att fatta beslut om: färdigställt dubbelspår hela Västkustbanan, ökad tågkapacitet Kungsbacka–Göteborg, bangårdsutbyggnad Halmstad och en ny fast förbindelse över Öresund.
Underinvestering och försenade beslut innebär förlorade möjligheter. Samhällsekonomiska vinster uteblir, och viktiga konkurrensfördelar går förlorade. För att investeringarna ska ge största möjliga samhällsnytta krävs samverkan. Staten, regioner, kommuner och näringsliv måste arbeta tillsammans. Vi i Region Halland är redo att bidra – med kunskap, regional samordning och långsiktigt engagemang.
Transportinfrastruktur är inte bara teknik. Det är en fråga om sammanhållning, tillväxt och framtidstro. Med rätt beslut nu lägger vi grunden för ett hållbart, sammanlänkat och motståndskraftigt Sverige – för dagens och framtidens generationer.
Regionstyrelsens arbetsutskott, Region Halland:
Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande
Helene Andersson (C), regionstyrelsens 1:e vice ordförande
My Clingston (KD), ledamot i regionstyrelsen
Lise-Lotte Bensköld Olsson (S), regionstyrelsens 2:e vice ordförande
Per Persson (S), ledamot i regionstyrelsen