Om väntetider till akuten

Publicerad: 2018-09-25 Senast ändrad:

Region Halland ligger i topp vad gäller tillgänglighet till vård inom de flesta kategorier, men när det gäller väntetiden för att träffa läkare på akutmottagningarna är de förhållandevis långa, något som beskrevs i P4 Halland i dag. Statistik från Socialstyrelsen visar att det i snitt tar en timme och en kvart för att få komma till läkare på sjukhusen i Halland.

Alla sjuka som kommer till akutmottagningarna i Halland blir alltid bedömda (triagerade) av sjuksköterska vid ankomsten och de som i dag får vänta lite längre på läkare, är de som inte bedöms som så akut sjuka att de inte kan vänta.

– Jag har stor förståelse för att det är frustrerande att sitta och vänta och samtidigt kanske ha ont eller vara orolig för något, säger Mikaela Waltersson (M) regionstyrelsens ordförande. Samtidigt måste akutsjukvård prioriteras till just de patienter som har behov av akut vård.

För att korta väntetiderna till akutläkare behöver arbetssätten på akutmottagningarna utvecklas, parallellt med att patienterna i ännu högre utsträckning än i dag behöver få en hänvisning och en god tillgänglighet till den vårdnivå de behöver utifrån sitt behov.

Det kan till exempel handla om egenvårdsråd via 1177 eller en bokad tid på vårdcentralen.

– Vi vill givetvis vara i topp vad gäller det mesta som rör kvalitet i vården, säger Mikaela Waltersson med anledning av väntetidsstatistiken. Men har vi patienter som egentligen får bättre hjälp någon annanstans så behöver vi jobba för en ökad tillgänglighet där istället.

Här kan du lyssna på inslaget i P4 Halland!