Region Halland redo inför höstens vaccinationer

Publicerad: 2022-05-24 Senast ändrad:

Folkhälsomyndigheten meddelade under tisdagsmorgonen vilka rekommendationer som gäller för vaccination mot covid-19 inför hösten. Region Halland är väl förberedda och kan skala upp vaccinationsinsatsen igen från 1 september.

– Ja, vi är väl förberedda och har resurser. Vi kommer vaccinera på vårdcentraler som tidigare och kan öppna upp vaccinationscentraler igen om det krävs. I nuläget är det utvalda vårdcentraler i de halländska kommunerna som vaccinerar. Alla som rekommenderas och önskar vaccination kommer kunna få det till hösten, säger Bibi Estev, områdeschef för pandemiuppdrag, vid Region Halland.

Personer som är 65 år eller äldre rekommenderas ytterligare en påfyllnadsdos vaccin mot covid-19 till hösten – en höstdos. Rekommendationen gäller även personer över 18 år i medicinsk riskgrupp, det vill säga att man har bakomliggande sjukdomar som gör att man riskerar att bli svårt sjuk i covid-19.

Rekommendationen om vaccination från 12-17 år gäller fortsättningsvis (två doser), liksom rekommendationen om tre doser till alla mellan 18-64 år.

– Vi kan förvänta oss en ökad smittspridning till hösten och vintern och därmed också fler sjuka i covid-19 – pandemin är inte över. Nuvarande vacciner har efter tre doser god effekt mot allvarlig sjukdom och död även med omikronvarianterna. Skyddet sjunker dock successivt särskilt hos äldre personer och personer i riskgrupp och det är därför dessa är i behov av påfyllnadsdoser. Har man tagit de rekommenderade doserna och fortsätter att göra det så har man ett bra skydd från att bli svårt sjuk, säger biträdande smittskyddsläkare Maria Löfgren.