Region Halland skickar sms till invånare

Publicerad: 2022-01-12 Senast ändrad:

Med start i denna vecka och löpande framåt kan invånare som är aktuella för en tredje dos vaccin mot covid-19 få ett sms från Region Halland. Sms:et skickas till personer mellan 18-64 år som fått dos två men som ännu inte har en vaccinationstid inbokad för dos tre.

Sms:et är en påminnelse om att det är viktigt att vaccinera sig med dos tre. Boka vaccinationstid gör man lättast digitalt via 1177.se/Halland. Just nu erbjuds även drop in på Vaccinationscentralen Arenan Halmstad och Vaccinationscentralen Varberg Nord, för öppettider se regionhalland.se.

– Vi är måna om att invånarna i Halland har ett så bra skydd som möjligt mot svår sjukdom och därför vill vi påminna om att boka tid för dos tre. Virusvarianten omikron som nu dominerar smittspridningen har visat sig vara mycket smittsam också för den som är vaccinerad med två doser, däremot är skyddet mot svår sjukdom och död i covid-19 fortsatt mycket gott för den som är vaccinerad, oavsett virusvariant. Med en tredje dos ökar skyddet ytterligare, säger Sandra Samuelsson, biträdande smittskyddsläkare i Halland.

Region Halland skickar sedan tidigare sms-påminnelse om dos två till personer som har tagit första vaccindosen men som inte har en bokad tid för den andra dosen.