Regionens förlängda arm i Bryssel besökte Halland

Publicerad: 2019-01-24 Senast ändrad:

I måndags besökte medarbetare från Brysselkontoret Halmstad för att diskutera frågor som är extra viktiga för Halland ur ett europeiskt perspektiv.

Inom EU tas många beslut som påverkar utvecklingen i Halland. Brysselkontoret är Hallands förlängda arm inom EU.
– Det arbete som representanterna på Brysselkontoret gör tillsammans med oss är viktigt för Hallands utveckling, säger Lena Neinhardt, internationell strateg på Region Halland och fortsätter:
– De bevakar och påverkar arbetet inom EU och ger oss hemma i Halland information om vad som händer.

Halländska hjärtfrågor i fokus

De tre medarbetarna på Brysselkontoret fick träffa representanter från de halländska kommunerna, Högskolan i Halmstad och Region Halland. Tillsammans diskuterade de halländska hjärtefrågor ur ett europeiskt perspektiv.
Det här är några av de områden som var uppe till diskussion: Hälsa, vård och omsorg, Bioekonomi och grön innovation, Kultur och världsarv, Samarbete med Högskolan i Halland och Infrastruktur och String (som är ett gränsöverskridande samarbete mellan regioner och städer i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland med syfte att stärka utvecklingen längs sträckan Hamburg – Oslo.

– Med den här dagen skapar vi en gemensam bild av Hallands fokusområden och hur vi tillsammans ska arbeta med dem för att bidra till Hallands utveckling, säger Lena Neinhardt och Stefan Lönn från Forskning och Utveckling på Region Halland.
– Nationella och internationella samarbeten är viktiga i det halländska utvecklingsarbetet, summerar
Sven Kastö, kontorschef på Brysselkontoret, dagen.

Fakta:

Brysselkontoret är en del av samarbetet Småland Blekinge Halland South Sweden.
Brysselkontoret har som uppgift att arbeta med intressebevakning och påverkansarbete och förser regionerna med information och kunskap. Varje region har sina särskilda utmaningar. De beskrivs i så kallade länsdokument.

Läs mer om Hallands samarbete med Brysselkontoret och Hallands länsdokument!

Läs mer information om samarbetet Småland Blekinge Halland South Sweden!