Simon Crawford-Phillips fick Region Hallands kulturpris

Publicerad: 2018-12-12 Senast ändrad:

Simon Crawford-Phillips är pianosolisten, kammarmusikern, dirigenten och årets mottagare av regionens kulturpris på 75 000 kronor.

Simon Crawford-Phillips är mitt i en fantastisk karriär som konsertpianist, kammarmusiker och dirigent, med hela världen som sitt arbetsfält. Simon tar också världen till Halland genom sitt konstnärliga ledarskap för kammarmusikfestivalen Change Music Festival, där han genom sitt breda nätverk av enastående musiker, engagerar och berikar Halland med konserter av yppersta världsklass.

Simon Crawford-Philips utövar sitt hantverk på absolut högsta tänkbara konstnärliga nivå. Han gör karriär med en enastående bredd både som pianosolist, kammarmusiker, dirigent och som konstnärlig ledare för ett antal olika kammarmusikfestivaler. Att få med allt som Simon har gjort genom åren är omöjligt. Han har ett långt CV som visar hur han samarbetat med en uppsjö av framstående musiker.

Simon studerade vid Royal Academy of Music där han 2000 examinerades med “first class honours”. Han har senare kompletterat sin musikutbildning med en magisterexamen vid Guildhall School of Music and Drama. Till båda dessa välrenommerade skolor har han senare återvänt för att undervisa och han har också valts in som ”fellow” vid Royal Academy of Music. I dag har studerande på Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet glädjen att ta del av hans undervisning.

Simon är sedan 2017 chefdirigent för Västerås Sinfonietta och har också dirigentuppdrag med bland annat English Chamber Orchestra, Dalasinfoniettan och Musica Vitae. Han framträder också som solist i orkestrar i hela Europa och som kammarmusiker tillsammans med världsartister såsom Ann Sofie von Otter, Håkan Hardenberger, Pekka Kuusisto, Malin Broman med flera. Han har framträtt på de allra största musikscenerna och till allas vår glädje finns också Simons musik förevigad i en lång rad skivinspelningar.

Som en del av – och också en av grundarna till – Kungsbacka Pianotrio, bidrar Simon ständigt till att lyfta Kungsbacka och därmed också Halland i ett globalt perspektiv. Trion, som är en ledande ensemble i sitt slag, medverkar återkommande i olika musikaliska sammanhang runtom i världen.

Förutom medverkan i Kungsbacka Pianotrio, är Simon också sedan dess start 2012, konstnärlig ledare för Change Music Festival, Hallands kammarmusikfestival som är ett samarbete mellan Kungsbacka kommun, Varbergs kommun och Region Halland. Festivalen håller en hög konstnärlig profil som låter hallänningen möta fantastiska musiker och artister från Sverige och världen under fyra dagar i augusti.

Region Hallands kulturpris

Region Halland delar årligen ut kulturpris till personer som gjort framstående insatser inom kulturlivet, och som har anknytning till Hallands län.

Kulturpriset delades ut den 12 december vid regionfullmäktiges sammanträde.