Skift Äskhult – samtidskonsten utmanar kulturarvet

Idag anlände fyra konstnärer till Äskults by för att delta i Art Inside Out-residenset Skift Äskhult. Med fokus på digitalt och textilt berättande undersöker residenskonstnärerna Cora Jongsma (Nederländerna), Kristina Müntzing (Sverige) och konstnärsduon Klára Petra Szabó & Tamás Szvet (Ungern) platsen i relation till sina konstnärskap.

Publicerad: 2018-09-03 Senast ändrad:

Konstnärerna utgår i arbetet från berättelser, materiella lämningar och arkivmaterial från Äskhult.

– Att involvera samtidskonsten blir ett sätt att utmana platsen. Vi har jobbat mycket bakåt i tiden, med Äskhults historia. Nu får vi möjlighet att tittat mer framåt, och se på platsen och dess berättelser med nya ögon och andra perspektiv, säger Wendela Sanne Öhrnell, utvecklare Äskhults by och Naturum, Kungsbacka kommun.

– Jag ser mycket fram emot en koncentrerad utforskning av samband och koppling mellan textilarbete och programmering, och jag tror att Äskhults miljö och historia kan fungera som en gedigen grund att basera arbetet på, berättar Kristina Müntzing, som är en av de utvalda residenskonstnärerna.

Cora Jongsma använder textilmaterialet filt och skapar materiella minneskartor över historiska relationer mellan människan och jorden. Konstnärsduon Klára Petra Szabó och Tamás Szvet använder sig av animation, performance och textila material i sina konstnärliga undersökningar och genom ”tyst berättande” undersöker de frågor som kretsar kring social samvaro.

På 1800-talet förändrades det svenska kulturlandskapet i grunden. Skiftesrörelserna delade upp byarna och vi fick jordbruksbygder med ensamliggande gårdar. Äskhult är, som oskiftad by, en unik historisk plats i Sverige. Här kan vi få syn på hur Sverige såg ut före den stora skiftesreformen. I slutet av 1800-talet hade byn ca 40 invånare. Runt sekelskiftet 1900 reste många av ungdomarna från byn till Amerika.

”Om jag bara skall välja ut en by som rekommenderat besöksmål för en bilburen svensk sommarturist faller valet på Äskhult i Halland”, skrev historikern Dick Harrison i Svenska Dagbladet 11 juli 2018.

Residenset äger rum 3 september–11 november 2018 i Äskhult, Kungsbacka kommun. De första två veckorna gör konstnärerna research med studiebesök och masterclasses. Vecka 40–42 sker konstnärlig produktion och residensets avslutningsvecka 5–11 november är vikt för presentationer.

Läs mer om Skift Äskhult i AIO Journal 2018 #6 på artinsideout.se

Vill du följa vad som händer i Art Inside Out? Prenumerera på nyhetsbrevet AIO Nytt!