Snart dags att boka höstens påfyllnadsdos mot covid-19

Publicerad: 2022-08-09 Senast ändrad:

Nu är det snart dags för vaccination med höstens påfyllnadsdos mot covid-19 för rekommenderade grupper. Vaccinationen startar den 1 september men bokningen av vaccinationstid öppnar redan på måndag, 15 augusti, för alla som är 75 år och äldre. Därefter öppnar bokningen stegvis.

– Vi vill skapa möjlighet för de över 75 år att boka tid först både digitalt och på telefon. Det finns gott om vaccinationstider, framför allt på vaccinationscentraler, men även på de vårdcentraler som vaccinerar mot covid-19, säger Bibi Estev, områdeschef för pandemiuppdrag, vid Region Halland. Det kan bli ett hårt tryck på telefonbokningen de första dagarna och då ber jag dig avvakta någon dag och försöka igen. Kan du boka digitalt uppmanar jag dig att göra det. Alla som vill kommer att kunna få vaccinationstid.

Vaccinationerna med höstens påfyllnadsdos startar alltså den 1 september, men tidsbokningen för rekommenderade grupper öppnar tidigare. Från den 15 augusti har personer som är födda 1947 eller tidigare möjlighet att boka tid. Från den 22 augusti kan personer födda 1957 boka vaccinationstid och från den 29 augusti kan personer från 18 år i riskgrupp boka tid.

– Vaccination skyddar mycket bra mot svår sjukdom och död i covid-19. Vi ser dock att skyddseffekten avtar hos våra äldre med tiden och därför behöver påfyllnadsdoser ges för att förstärka och förlänga skyddet. Smittspridningen är just nu på en rätt så hög nivå och det är därför viktigt att ta påfyllnadsdosen när den erbjuds, säger smittskyddsläkare Maria Ryberg-Mo.

Oavsett tidigare antal påfyllnadsdoser rekommenderas höstdosen till alla från 65 års ålder, personer som bor på särskilt boende för äldre, personer med hemtjänst och personer med hemsjukvård och alla från 18 års ålder i riskgrupp. Personer i riskgrupp kan till exempel vara gravida, personer med nedsatt immunförsvar och personer med hjärt- och lungsjukdom. Höstdosen kan tas tidigast fyra månader efter den senaste dosen.
Under denna och nästa vecka (vecka 32 och 33) får personer som är 65 år eller äldre brev med information om höstdosen och om hur bokningen går till.
Region Halland erbjuder även vaccination till personer mellan 18–64 år, som inte rekommenderas en höstdos, men som önskar ytterligare en påfyllnadsdos. Från den 5 september kan dessa personer boka vaccinationstid.

Ny plats för vaccinationscentral i Varberg

Vaccinationscentralen i Varberg öppnar den 1 september på en ny plats – på Östra Långgatan 51 i centrala Varberg, i stället för vid Varberg Nord som tidigare.
– Vi hoppas att Varbergsborna känner att det blir lättare att ta sig dit, nu när vi nu flyttar in till centrum. I Halmstad kommer vaccinationscentralen finnas kvar på Halmstad Arena som tidigare och så även i Kungsbacka vid Elektronen, men i Falkenberg sker lite förändringar. Där förstärker vi genom att fler vårdcentraler än tidigare vaccinerar mot covid-19, i stället för vaccinationscentralen som fanns i gamla biblioteket.

Fakta:

– Från 15 augusti kan personer födda 1947 eller tidigare boka vaccinationstid.
– Från 22 augusti kan personer födda 1957 eller tidigare boka vaccinationstid.
– Från 29 augusti kan personer från 18 år i medicinsk riskgrupp boka vaccinationstid.

Höstdosen kan tas tidigast fyra månader efter den senaste dosen.
Utvalda vårdcentraler i länet och vaccinationscentraler i Kungsbacka, Varberg och Halmstad vaccinerar mot covid-19.