Southern Sweden Film Commission expanderar

Publicerad: 2020-01-23 Senast ändrad:

För att öka produktionen av film och rörlig bild i Sydsverige och Halland har vi anslutit oss till ett samarbete kring filmkommissionsverksamhet med de sydsvenska regionerna.

Southern Sweden Film Commission, Film i Skånes avdelning för kommissionsarbete, har fått ett utökat uppdrag att locka internationella inspelningar till hela södra Sverige. Film i Skåne inleder därmed ett samarbete kring filmkommissionsverksamhet med grannregionerna Blekinge, Halland, Jönköping, Kalmar och Kronoberg.

Regionsamverkan Sydsveriges styrelse har gett utskottet för kultur och utskottet för regional utveckling i uppdrag att genomföra gemensamma insatser för att stärka samverkan inom filmkulturell verksamhet samt öka produktionen av film och rörlig bild i Sydsverige. Samarbetet ska genom attraktiva marknadsaktiviteter öka antalet filminspelningar i hela södra Sverige.

Southern Sweden Film Commission drivs av Film i Skåne som nu ska samarbeta med Filmregion Sydost (Blekinge, Kalmar och Kronoberg), Regional utveckling/Region Jönköpings län och Kultur i Halland. Inledningsvis arrangeras under våren kompetensutveckling för så kallade ”location scouter” eller ”platsletare”.

–Lyhörda och kunniga platsletare är en god förutsättning i stödet till bolag som behöver hitta specifika inspelningsplatser till sina film- och tv-projekt, säger Mikael Svensson, ansvarig för Southern Sweden Film Commission.

I Halland sker utbildningen i filmhuset på Katrinebergs folkhögskola i vår. Du som är intresserad och vill ha mer information om utbildningen för platsletare är välkommen att kontakta Anna Eriksson, utvecklare film och rörlig bild.

Samarbetet innebär också att Southern Sweden Film Commission kommer att marknadsföra hela södra Sverige på viktiga film- och tv-marknader som Berlin Film Festival, Cannes Film Festival och Focus London.