Textil konst ur regionens samling visas i utställning

Publicerad: 2022-09-19 Senast ändrad:

Under vävmässan VÄV2022 finns en unik möjlighet att se textila konstverk ur Region Hallands konstsamling. Konstverken har hämtats in från arbetsplatser i hela regionen där de till vardags kommer personal, patienter och besökare till gagn. Utställningen visas på Nolltrefem i Halmstad 22–24 september.

I utställningen finns ett flertal olika textila tekniker representerade, såsom bildvävnader, broderi och skulptur. Konstverken är inköpta över tid och flera av konstnärerna i utställningen har en koppling till Halland eller är själva boende och verksamma här.

Väv av rep som slingrar sig kors och tvärs.

Regionens konstsamling Artoteket består av mer än 11 000 verk som placeras i Region Hallands lokaler. Samlingen utökas kontinuerligt med nyinköp av både regionalt och nationellt verksamma konstnärer och ska spegla den bredd av uttryck som ryms inom samtidskonsten. Syftet är att stötta konstlivet och ge regionens anställda och besökare möjlighet att ta del av en variation av konstnärliga uttryck. Konsten ska även bidra till bättre miljöer att vistas i och vara en del av den vårdande processen.

Var?

Kulturhuset Nolltrefem, Fredsgatan 2, Halmstad.

Nolltrefem, exteriör.

När?

• Torsdag 22 september kl. 9.00–21.00
  • Fredag 23 september kl. 9.00–21.00
  • Lördag 24 september kl. 9.00–17.00

Utställningen arrangeras av Artoteket i samarbete med Kultur i Halland – Slöjd och Nolltrefem, Halmstads kommun

VÄV2022

Vävmässan är ett stort arrangemang med både svenska och internationella utställare. VÄV2022 erbjuder ett välfyllt program på Halmstad Arena samt arrangemang både i Halmstad och i Halland med omnejd. Värdar för evenemanget är Svenska Vävrådet i samarbete med Kultur i Halland – Slöjd, Region Halland och Destination Halmstad.

Mer om VÄV2022: https://vav2022.se/