Träna ditt kritiska tänkande på Kritikfestival Halland

Publicerad: 2021-10-12 Senast ändrad:

Var med på en festival för dig som vill utveckla, undrar – eller aldrig har funderat på – vilken roll det kritiska spelar och bör spela i samhället. För första gången arrangeras en festival tillägnad kritiken på olika orter runtom i Halland. Från torsdag den 14 oktober till söndagen den 17 oktober blir det workshopar, föreläsningar, föreställningar, liveframträdanden och scensamtal centrerade kring kritik i olika konstformer.

Halland är den första och hittills enda regionen i Sverige som har skrivit in konst- och kulturkritik som ett eget konstnärligt område i den regionala kulturplanen. Med anledning av det är Kultur i Halland med och arrangerar Kritikfestival Halland tillsammans med redaktionen på Kritiklabbet. Under fyra dagar uppmärksammas kritiken med arrangemang i Halmstad, Falkenberg, Varberg och Kungsbacka.

Kritikfestival Halland består av scensamtal, uppträdanden, livekritik, föreläsningar och workshoppar. I fokus står litteratur, konst, dans, musik och teater. Här finns möjlighet att lyssna, se och prova på.

Möt välkända kritiker och prova att skriva din egen kritik

En rad etablerade kritiker kommer till Halland varav Ulrika Knutsson, som kommer hålla föredrag i Falkenberg, och musikkritikern och journalisten Andres Lokko kanske är de mest välkända. Tillsammans med kritikern Edith Söderström från P2:s Musikrevyn kommer Lokko att i samband med framträdanden på scen, recensera musik av Per Gessle och Tommy Haglund på Halmstads stadsbibliotek, fredagen den 15 oktober kl. 19.30.

Du som vill prova på att skriva kritik själv är välkommen att delta i workshoppar, ledda av erfarna professionella kritiker, om konstkritik (Halmstad), teaterkritik (Varberg) och danskritik (Falkenberg).

Konstsamtal – kritiker diskuterar halländska författares verk

De fyra halländska författare som har sökt och beviljats Region Hallands kritikstöd är Kerstin Paradis Gustavsson, Lotte Wieslander, Kaisa Johansson och Anders Källgård. Kritikstödet utgörs av ett publikt samtal där två professionella kritiker och en moderator går igenom författarens verk.

• Det första samtalet, om Kerstin Paradis Gustavssons bok Livets tråd – Paracas textil och kultur, blir i Konsthallen i Kungsbacka torsdagen den 14 oktober, kl. 19.00.
  • Det följs av två samtal på Halmstad stadsbibliotek lördagen den 16 oktober, om Lotte Wieslanders bok Påfågelns barn, kl. 13.00 och Kaisa Johanssons novellsamling Prästens lilla kråka och andra noveller, kl. 15.00.
  • På söndagen den 17 oktober, kl. 13.00 på Varbergs stadsbibliotek, är det Anders Källgårds tur att få sin roman Del två – En fortsättning på Hemsöborna synad.

Vad avses egentligen med kritik och varför det är viktigt?

Christina Kall, litteraturutvecklare på Kultur i Halland, förklarar:

– Kritik är något grundläggande som vi alla sysslar med, mer eller mindre medvetet i olika utsträckning. Det är ett sätt att dela våra upplevelser på. Kritik handlar om en intensiv närvaro inför det man ser, hör och känner, en tilltro till den egna upplevelsen men också en rannsakan av den. Sen placerar man oftast in sin upplevelse av musik, dans eller litteratur, för att nämna några konstarter, i en kontext och tradition som man antingen tar spjärn mot eller bejakar. Man förhåller sig helt enkelt gentemot andra sätt att se ett verk på.

Kritiken som tidigare återfanns i dagstidningarnas kulturdelar håller alltmer på att försvinna därifrån medan nöjesavdelningarna i regel får mer utrymme. Därför tror Christina att det behöver skapas nya sammanhang för kritiken att verka på.

– Förutom en egen konstart är kritiken – att uppmärksamma, motivera och förmedla vidare en erfarenhet relaterad till ett objekt som ligger utanför det egna jaget – också ett grundläggande inslag i en demokrati, och som jag ser det, säger Christina, något av kronan på verket i en civilisation. Om vi översätter det till psykologins språk är de flesta överens om att självkritik är en viktig förmåga hos en person, det är en förutsättning för att människor ska kunna förändras till det bättre, detsamma gäller ett samhälle och dess kultur.

Program för Kritikfestival Halland 14–17 oktober

Programmet är öppet för alla och gratis. Föranmäl dig gärna till workshopparna.

Kritikfestival Hallands program hittar du på Kritiklabbets webbplats

Varmt välkommen!

Kritikfestival Halland arrangeras av redaktionen på Kritiklabbet med stöd av och i samarbete med Region Halland – Kultur i Halland.