Tre vaccinationscentraler i Halland förlänger sina öppettider

Publicerad: 2022-04-25 Senast ändrad:

Vaccinationscentralerna i Kungsbacka, Varberg och Halmstad förlänger sina öppettider ytterligare, för att det ska finnas gott om tider för vaccination mot covid-19, även framåt. I Falkenberg kommer fler vårdcentraler vaccinera mot covid-19 när vaccinationscentralen i Falkenberg stänger den 28 april.

För att fortsatt kunna erbjuda många vaccinationstider för vaccination mot covid-19 förlängs öppettiderna för tre av fyra vaccinationscentraler i Halland. Till och med vecka 20 håller dessa tre vaccinationscentraler öppet.

– Vi ser att det fortfarande är många över 65 år som inte har vaccinerat sig med fjärde dosen och därför förlänger vi öppettiderna för att det ska vara enkelt och gå snabbt för dem att vaccinera sig, säger Bibi Estev, områdeschef för pandemiuppdrag, vid Region Halland.

I nuläget är det cirka 27 000 personer i länet från 65 år och äldre som inte har tagit den fjärde dosen vaccin mot covid-19.

– Vi ser utifrån statistiken att fler äldre över 65 år avvaktat med dos 4 och vissa även med dos 3, här vill jag starkt uppmana invånare att ta de doser man rekommenderats att ta, för att få ett förlängt och förstärkt skydd mot svår sjukdom och död i covid-19. Eftersom skyddet efter vaccination och även genomgången sjukdom sjunker över tid finns dessutom utrymme för ökad smittspridning, säger Sandra Samuelsson, biträdande smittskyddsläkare i Halland.

När vaccinationscentralen i Falkenberg stänger den 28 april, kommer fler vårdcentraler att vaccinera mot covid-19, utöver Vårdcentralen Ullared och Vårdcentralen Falkenberg som redan vaccinerar.

– Vi följer vaccinationsarbetet i länet och försöker anpassa tillgänglighet till behovet och efterfrågan på vaccination, säger Bibi Estev, områdeschef för pandemiuppdrag, vid Region Halland.