Upptäck Plönningeskogen i sommar!

Publicerad: 2020-07-15 Senast ändrad:

Man på promenad med kopplad hund i Plönningeskogen

Visste du att stora delar av Plönningemarkens skog är tillgänglig för vandring, cykling och härliga naturupplevelser?

Några tips på vad du kan göra:

• Lär dig mer om den halländska skogen! Gå den uppsatta rundan och se om du har rätt om vår fina halländska skog
  • Besök utsiktshuset vid Mannarps våtmarker. Spana in och lyssna på fågellivet. Sätt dig och njut av fikakorgen i bästa söderläge
  • Uteträna. I Djupadal finns en enkel anordning för att träna i naturen.
  • Grilla. I skogen finns två förberedda grillplatser (Djupadal och Kolmilan).

Hitta och parkera

Åker du buss så tar du Linje 330 från Halmstad och stiger av på busshållplats Plönningevägen i Harplinge. Promenaden från hållplatsen går först på väg 615 till Plönninge där vägen till området sedan är skyltat friluftsområde.

Åker du bil så tar du väg 615 från Harplinge till Plönninge. Från Plönninge är det skyltat friluftsområde. Parkeringsmöjligheter finns vid infarten till skogen på Hambergsvägen.

Parkeringen har koordinaterna 56.72813, 12.75666

Om Plönningemarken

Plönningemarken utanför Halmstad förvaltas av Region Halland och är en tillgång för alla som vill njuta av naturen. Men den används också till en mängd olika aktiviteter. Under 2020 kommer skogen att anpassas så att den kan fungera för alla besökare och verksamheter, eftersom skogen här är en del av Region Hallands utvecklingsarbete. Kan skogsbruket bli klimatsmartare? Går det att få träden att binda mera koldioxid? Hur kan olika intressen, natur, kultur, näringsliv samsas om samma skog? Det är bland annat sådana frågor som vi hoppas kunna vara med och ge svar på i den här skogen. På Plönningemarken utbildas också framtidens skogsbrukare då Region Hallands skogsbruksutbildning har sitt uteklassrum här. Så välkommen ut till en spännande plats i den halländska naturen.

Nära kusten och staden – Plönningeskogen