Utbildning bidrar till bättre behandling och rehabilitering av axelskador

Förra veckan samlades nära 70 läkare och fysioterapeuter/sjukgymnaster från hela Halland på Hallands sjukhus Varberg.  Anledningen var att Axelina - en utbildning för diagnos, utredning och behandling av de vanligaste besvären i skuldran - ägde rum.

Publicerad: 2019-09-12 Senast ändrad:

Målsättningen med utbildningen var att få en gemensam bas för analys och behandling av patientgruppen. Men också att skapa bättre förutsättningar för god kommunikation mellan yrkesgrupperna samt öppen och sluten vård.

–  Tillsammans skapar vi bättre förutsättningar för att patienter som drabbas av axelskador ska behandlas och rehabiliteras så bra, snabbt och säkert som möjligt, säger Mikael Etzner, överläkare på Ortopedikliniken i Varberg och längst bak till höger i bild.

I gruppen som anordnar utbildningen (se bild) ingår medarbetare från Hallands sjukhus, men också från andra regioner. Jan Novak (längst bak till vänster i bild) är axelortoped från Uppsala och en av grundarna av utbildningskonceptet Axelina. Konceptet är evidensbaserat och uppdateras ständigt.

Utbildningskonceptet firade 20-årsjubileum i år och har utbildat runt 7 000 läkare och fysioterapeuter under dessa år i Sverige. Hallands sjukhus Varberg var först ut att anamma konceptet efter sjukhuset i Uppsala.

Arbetsgruppen för Axelina på Hallands sjukhus Varberg