Vaccination mot covid-19 för 16-17-åringar

Publicerad: 2021-07-14 Senast ändrad:

Ungdomar som är födda 2005 eller tidigare erbjuds vaccination mot covid-19.

Starten för vaccinationen är vecka 32 i hela landet.

Inom några veckor kommer brev hem med information om hur man bokar tid och vad som är viktigt att tänka på inför och efter vaccinationen. Brevet innehåller också en blankett som ska skrivas under av föräldrar eller annan vårdnadshavare för att ge samtycke till vaccinationen.

Information om när det är möjligt att börja boka kommer att ges på 1177.se, regionhalland.se och via annonsering i dagspress och sociala medier precis som för övriga grupper.

Vaccinationen kommer att gå till på samma sätt som hittills, man bokar tid på den enhet i varje kommun som vaccinerar, vaccinationscentralerna i Kungsbacka, Varberg, Falkenberg och Halmstad, vårdcentralen Strandängshälsan i Laholm och Vårdcentralen Hylte. Ytterligare några vårdcentraler kommer att erbjuda tid för dos 1 utifrån tillgång på vaccin. Tid bokas på 1177.se och tider släpps successivt.

För att ha ett så bra skydd som möjligt mot covid-19 behövs två doser vaccin.