Vaccinationsbussen börjar snart rulla igen

Publicerad: 2022-08-17 Senast ändrad:

På tisdag i nästa vecka börjar vaccinationsbussen rulla igen på de halländska vägarna. Turen startar vid Osbecksgymnasiet i Laholm för att sedan göra stopp i samtliga halländska kommuner under sensommaren och hösten.

Vid vaccinationsbussen erbjuds drop in-vaccination med de doser mot covid-19 som Folkhälsomyndigheten hittills rekommenderar. Det innebär att vaccination med höstdosen erbjuds först efter den 1 september.

– Vi vill göra det enkelt att kunna ta de doser man rekommenderas utan tidbokning, har du inte tagit dem, tycker jag att du ska passa på att få skyddet mot svår sjukdom. Bussen kommer erbjuda höstdosen från mitten av september och det blir ett bra komplement till de vaccinationscentraler och vårdcentraler som vaccinerar mot covid-19, säger Bibi Estev, områdeschef för pandemiuppdrag, vid Region Halland.

Bussen stannar till på olika platser runt om i Halland fram till slutet på oktober för att sedan göra uppehåll under den kallare årstiden.

De närmaste veckorna stannar bussen på följande platser:
23 augusti: Osbecksgymnasiet, Laholm kl. 13-18
24 augusti: Hallarna, Halmstad kl. 13-18
25 augusti: Coop, Hylte kl. 13-18
29 augusti Lidl, Falkenberg kl. 13-18
30 augusti Coop Håsten, Varberg kl. 13-18
31 augusti Kungsmässan, Kungsbacka kl. 13-18

regionhalland.se/drop-in-vaccination-mot-covid-19 finns hela turlistan.

Fakta:
Dessa vaccindoser rekommenderas i nuläget av Folkhälsomyndigheten:

• Två doser rekommenderas till alla mellan 12-17 år
  • Tre doser rekommenderas till alla mellan 18-64 år
  • Fyra doser rekommenderas till personer som fyller 65 år i år eller är äldre, samt till personer 18-64 år med ökad risk att bli allvarligt sjuk. Det kan till exempel vara personer med hemsjukvård, hemtjänst, Downs syndrom eller kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller behandling.

Från 1 september rekommenderar Folkhälsomyndigheten ytterligare en påfyllnadsdos, en höstdos till dig som är 65 år eller äldre (född 1957 eller tidigare), har hemtjänst eller hemsjukvård, bor på särskilt boende för äldre (SÄBO) eller är över 18 år och i riskgrupp. Höstdosen kan tas tidigast fyra månader efter den senaste dosen.