Vaccinationscentralen i Varberg öppnar upp för drop-in

Publicerad: 2021-12-20 Senast ändrad:

Nu testas drop-in på vaccinationscentralen i Varberg med start imorgon tisdag. Det går att vaccinera sig med dos 1, 2 och 3 på drop-in, förutsatt att det har gått tillräckligt många månader sedan dos 2.

− Det är samma riktlinjer som gäller som för bokning av vaccinationstid. För att du ska kunna få en tredje dos måste det ha gått rätt antal månader sedan dos 2, vilket är sex månader för personer 18-64 år och fem månader för personer som är äldre än 65 år. Så innan du tar dig till drop-in glöm inte att titta på ditt vaccinationskort eller covidbevis för att se så att du faktiskt kan få din tredje dos, säger Pia Hallgren, verksamhetschef för mobila team vid Region Halland.

Det kommer att vara möjligt att vaccinera sig via drop-in fram till årsskiftet i första läget. Drop-in pågår parallellt med bokade tider, men med anpassade öppettider.

− Vi ser att vi har lediga tider och förutsättningar att testa drop-in. Det handlar dels om storleken på lokalerna och att man vaccinerar i parallella spår, ett för bokad tid och ett för drop-in, säger Pia Hallgren, verksamhetschef för mobila team vid Region Halland.

Buss tur och retur vaccinationscentralen

Från måndagen finns också en buss som går tur och retur till vaccinationscentralen i Varberg som ska öka tillgängligheten.

− Det är en viktig del i detta att vi nu kan erbjuda transport till och från vaccinationscentralen. Vi hoppas att detta ska kunna vara ett bra erbjudande till de boende i området och en flexibilitet som gör det möjligt för fler att vaccinera sig.

Öppettider för drop-in på vaccinationscentralen i Varberg:

Tisdag 21/12 kl. 11-15
Onsdag 22/12 kl. 11-15
Måndag 27/12 kl. 11-15
Tisdag 28/12 kl. 11-15
Onsdag 29/12 kl. 11-15

På den här sidan uppdateras på vilka platser och tider drop in-vaccination sker.