Vaccinet från Astra Zeneca pausas i Sverige

Publicerad: 2021-03-16 Senast ändrad:

Uppdaterat 19 mars:

På grund av en kombination av minskade leveranser och paus för Astras vaccin kommer inte de fyra vaccinationscentralerna att kunna öppna under vecka 14 som planerat. Starten för vaccinationscentralerna är nu uppskjuten till vecka 19.

De invånare som har tid på vaccinationscentral under denna tid blir också kontaktade och erbjudna tid på annan plats i samma kommun. Detta beror alltså på vaccinbrist.

Frågor och svar

För den som fått Astra Zenecas vaccin och är orolig? På Folkhälsomyndighetens webbplats finns information till personer som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin.  Information kommer också att uppdateras på 1177.se och regionhalland.se

Om man fått dos 1 av Astra Zeneca vad gäller för dos 2? På Folkhälsomyndighetens webbplats finns information till personer som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin.  Information kommer också att uppdateras på 1177.se och regionhalland.se

Om man fått Astra Zeneca ska man vara uppmärksam på något särskilt? På Folkhälsomyndighetens webbplats finns information till personer som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin.  Information kommer också att uppdateras på 1177.se och regionhalland.se

Varför har vaccinationen stoppats? Användningen av Astra Zenecas vaccin är fortsatt pausat i väntan på ytterligare utredning och besked från Folkhälsomyndigheten om användningen ska återupptas och i så fall till vilka grupper. Det innebär att vaccinet från Astra Zeneca inte ska användas i väntan på ytterligare besked.

Vad händer nu? De som är inbokade på Astra Zenecas vaccin i vecka 12 blir kontaktade och avbokade och därefter ombokade på ny tid. De som hade tider med Astra Zenecas vaccin under vecka 11 har också blivit kontaktade och tiden har bokats av. När tider och doser är omfördelade kommer de att bli uppringda igen för att få en ny tid. Observera att det sms som går ut som en påminnelse skickas ut även om tiden avbokats, men inte ombokats. Om din tid blivit avbokad ska du bortse från det meddelandet.

Hur får man mer info? Information kommer att uppdateras på 1177.se och på regionhalland.se när vi vet mer om hur planeringen förändras.

Har vi vaccin av andra sorter som man kan boka om till? Vaccinationsplanen kommer att justeras och invånare som skulle vaccineras med Astra Zenecas vaccin denna vecka kommer att bokas om till andra vaccinsorter.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats