Vaccinintervallet kortas med en månad

Publicerad: 2022-01-12 Senast ändrad:

Nu kortas intervallet mellan den andra och tredje vaccindosen mot covid-19 till 5 månader för personer mellan 18 och 64 år. Det meddelade Folkhälsomyndigheten på onsdagen. Det tidigare intervallet mellan doserna var sex månader.

Region Halland följer Folkhälsomyndighetens rekommendation och kommer från imorgon torsdag den 13/1 att erbjuda invånare 18 – 64 år att boka vaccinationstid med det nya kortare intervallet. För personer över 65 år är det redan fem månader som gäller sedan innan.

− Vi har god kapacitet för att kunna ta emot de personer i Halland som nu blir aktuella för dos tre, säger Bibi Estev, områdeschef pandemiuppdrag i Region Halland.

Även fortsättningsvis går det att boka i god tid. Två månader innan det är dags att ta tredje dos kan man se sina tillgängliga tider i vaccinationsbokningen.

Samtidigt är det en stor grupp som framåt blir aktuell för tredje dos och antalet stiger nu ytterligare i närtid genom det förkortade intervallet.

− Vi ser att många har möjligheten att boka framåt och det är något vi kommer att följa nära för att möta upp med kapacitet i vaccinationsarbetet. Samtidigt har intresset hittills varit lägre för dos tre än för tidigare doser. Därför är det ett klokt beslut att Folkhälsomyndigheten nu sänker intervallet för att säkra att vi använder våra resurser fullt ut i vaccinationen. Vi vill ju att så många som möjligt ska vaccinera sig mot covid-19, säger Bibi Estev.

Orsaken till att Folkhälsomyndigheten kortar intervallet är för att fler ska kunna vaccineras tidigare och för att regionerna inte ska behöva stå med outnyttjad kapacitet i vaccinationsinsatsen.

− Studier visar att man har gott skydd mot svår sjukdom av vaccinationen men att skyddet avtar. Genom att sänka intervallet är bedömningen att skyddet blir starkare, säger Sandra Samuelsson, biträdande smittskyddsläkare i Halland, som uppmanar alla som nu får möjligheten att boka in dos 3.

− Virusvarianten omikron som nu dominerar smittspridningen har visat sig vara mycket smittsam också för den som är vaccinerad med två doser. Däremot är skyddet mot svår sjukdom och död i covid-19 fortsatt mycket gott för den som är vaccinerad, oavsett virusvariant. Med en tredje dos ökar skyddet ytterligare.

regionhalland.se finns plats och tider för drop in-vaccination och på 1177.se/Halland finns möjlighet att boka tid för vaccination.