Var med i Hallands största bokcirkel

Publicerad: 2023-02-27 Senast ändrad:

Var med i Hallands största bokcirkel Hela Halland läser! Årets bok 2023 är Cykelbudet av Anders Teglund.

Hela Halland läser betyder att många läser samma bok och möts kring läsupplevelsen på olika sätt. Det blir bland annat boksamtal och författarbesök på biblioteken i alla halländska kommuner. Du kan också vara med i en bokcirkel online.

Porträtt av Anders Teglund och framsidan på boken Cykelbudet.

Cykelbudet av Anders Teglund (Teg Publishing, 2021)

Cykelbudet är en samtidsrapport och vittnesmål inifrån gig-ekonomin. Boken handlar om när berättaren, författaren själv, tar jobb som cykelbud under coronapandemin, och bär formen av en dagboksskildring.

Boken belyser de dåliga arbetsvillkoren och några enskilda människors ifrågasättande och kamp gentemot en stor maktapparat, gig-ekonomin, och försöken att få till förändring. För den som har läst Cykelbudet är personerna iklädda de typiska arbetskläderna, rosa jackor med lådlikande väskor på ryggen för matleveranser – människor som i vårt nya gig-samhälle riskerar att bli osynliga – för alltid synliggjorda.

Bokens författare Anders Teglund föddes 1983 i Gällivare och är bosatt i Kungsbacka. Han är kulturarbetare, pianist och förläggare. Cykelbudet är Teglunds debutbok och skildrar ett drygt års arbete från sadeln.

Författarbesök

Den 18–27 april blir det författarbesök med Anders Teglund i alla halländska kommuner. Det är fri entré, men i vissa fall behöver du boka plats via respektive bibliotek.

• Tisdag 18 april kl. 18.00 – Stadsbiblioteket i Laholm.
  • Onsdag 19 april kl. 18.00 – Stadsbiblioteket i Halmstad.
  • Torsdag 20 april kl. 18.00 – Kulturhuset Fyren.
  • Tisdag 25 april kl. 18.00 – Forum i Hyltebruk.
  • Onsdag 26 april kl. 18.30–19.30 – Stadsbiblioteket i Varberg. Boka plats!
  • Torsdag 27 april kl. 18.00–19.30 – Stadsbiblioteket i Falkenberg. Boka plats!

Hela programmet finns i kalendern för kulturarrangemang

Hela Halland läser arrangeras av folkbiblioteken i Falkenberg, Halmstad, Hylte, Kungsbacka, Laholm och Varberg, Kultur i Halland samt Hallandsposten, Hallands Nyheter och Norra Halland.