Vill du vara en av de filmare som möts på Fårö i sommar?

Publicerad: 2022-04-29 Senast ändrad:

Filmare från Halland kan ansöka till Bergmanveckans Talangdagar som arrangeras 28 juni–2 juli på Fårö. Talangdagarna är en arena för talangutveckling med ambitionen att skapa en kreativ mötesplats för filmare som kommit en bit på väg. Ansök om att delta senast den 20 maj!

Sedan 2009 har Film på Gotland, Filmregionerna och Bergmancenter arrangerat Bergmanveckans talangdagar parallellt med Bergmanveckan på Fårö. Varje filmregion erbjuds plats för en deltagare, totalt finns 25 platser.

Utlysning inför Bergmanveckans talangdagar 2022

Deltagare på Bergmanveckans talangdagar erbjuds ett axplock ur Bergmanveckans program, exklusiva möten med Bergmanveckans gäster, tid för samvaro och erfarenhetsutbyte samt skapande övningar i Fårös fantastiska landskap. I år får talangerna bland andra exklusivt möta Ruben Östlund, Ari Aster samt Ewa Fröling vilka delar med sig av liv och erfarenheter.

Talangerna bor på och utgår från Sudersand som ligger på nordöstra Fårö vid en av Gotlands vackraste stränder. De erbjuds boende i fembäddsstugor med självhushåll. I deltagaravgiften ingår logi i fembäddsstuga, en enklare måltid måndag kväll, hyrcykel, medlemskap i festivalen och biljetter till samtliga arrangemang som står i programmet samt lokala transporter. Egna sänglinnen och handdukar medtages, eller hyrs på egen bekostnad. Städning av stugan görs av deltagarna inför avresan.

Deltagare rekommenderas att resa med färjorna som går vid 10-tiden från Nynäshamn och Oskarshamn den 27/6. Arrangören ordnar transport för alla från Visby till Fårö. Anländer man andra tider får man själv ta sig till Fårö. Programmet avslutas på lördagskvällen. Utcheckning och hemfärd sker på söndag morgon. Detaljerat program för dagarna kommer senare.

Är du årets deltagare från Halland?

Kultur i Halland – Film står för kostnaden för deltagaravgift (3500kr) samt resa för en deltagare från Halland. Måltider utöver det som ingår i deltagaravgiften står du för själv.

Du som söker ska ha en grundutbildning inom filmskapande från gymnasiet, folkhögskola eller motsvarande. Du ska också ha en tydlig koppling till Halland genom studier eller boende.

Ansök senast den 20 maj

Ansök genom att skriva och berätta vem du är, en motivering till varför du vill delta och bifoga ditt CV. Skicka din ansökan via mejl till anna.k.eriksson@regionhalland.se senast den 20 maj.

Fiskeläget Helgumannen på Fårö.