Vinnare i PLAY kortfilmstävling

Publicerad: 2020-09-21 Senast ändrad:

Hallands filmfestival med Play kortfilmstävling är över! Tack till alla som deltog i årets festival både IRL och via vår livestream, och ett stort grattis till alla våra PLAY-vinnare!

Hallands filmfestival ägde rum för första gången den 19–20 september i Figarosalen på Halmstads teater. Festivalen livesändes också båda dagarna på Kultur i Halland – Films kanal på YouTube.

Första festivaldagen ägnades åt ett urval filmer från filmare med anknytning till Halland och den andra dagen var det PLAY kortfilmstävling med visningar av kortfilmsbidrag från halländska filmare i alla åldrar.

I PLAY tävlar filmerna i fyra olika ålderskategorier. Det är regissörens ålder då filmen färdigställdes som avgör vilken klass filmen tävlar i. Tävlingsklasserna mellanvikt och tungvikt i PLAY är också den regionala uttagningen till Novemberfestivalen, som också kallas ”SM i ung kortfilm”, för filmer där regissören är 16-26 år.

Årets jury för PLAY bestod av Simon Vahlne, regissör, Tina Karlsson, biografägare och Ika Nord, teaterkonsulent.

Årets vinnare

Personer står på en scen och håller upp diplom.
Vinnarna i PLAY kortfilmstävling 2020.

Bästa film tungvikt, direktkvalificerad till Novemberfestivalen

Inbrott – Joel Delfin

Bästa film mellanvikt, direktkvalificerad till Novemberfestivalen

Vår sommar – Johanna Nilsson