Direkt till innehållet

Fakturor

Du kan välja att få fakturor från Region Halland som pappersfaktura, e-faktura, autogiro eller via Kivra.

E-faktura

En e-faktura skickas till dig via din internetbank vid samma tidpunkt som du skulle fått din pappersfaktura. E-fakturan ersätter pappersfakturan och betalas när du godkänner den i internetbanken. Om du skulle missa att betala din e-faktura skickas en påminnelse som en pappersfaktura. Vid bankbyte måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Autogiro

Autogiro begär du i din egen internetbank eller ring Gemensam Administrativ Service 010-45 53950 för att få en blankett hemskickad. Tjänsten går att kombinera med e-faktura och innebär då att fakturan presenteras i internetbanken men kan inte godkännas, beloppet kommer istället dras automatiskt via autogiro. Undantaget är frisktandvårdsavtal med autogiro där inga månadsfakturor skickas ut. De större bankerna erbjuder ett alternativ till autogiro som heter autobetalning. För mer information om detta kontakta din internetbank.

För mer information:

För allmänna frågor angående e-faktura kontaktar du din internetbank.

Har du frågor om betalningar kontakta Gemensam administrativ service på telefon: 010-4553950

Om du inte betalar

Om du inte betalat fakturan på förfallodatum skickas en påminnelse. Den skickas från Visma Collectors och det är de som besvarar eventuella frågor. Vi tar ut lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande ligger den på 60 kr. Eventuell dröjsmålsränta tas också ut. När även påminnelsen förfallit skickas inkassokrav och lagstadgad inkassokostnad tas ut, för närvarande 180 kr. Om skulden går vidare till Kronofogden tas avgift på 680 kr.

Bestrida faktura

Om du fått en faktura från Region Halland som du anser är felaktig kan du bestrida den. Det gör du genom att fylla i blanketten bestridande av faktura och skicka den till:

Region Halland

Gemensam Administrativ Service

Patientavgifter

Box 517

301 80 Halmstad

Ett eventuellt bestridande bör vara Region Halland tillhanda senast 15 dagar efter fakturadatum. Din faktura granskas och om den är felaktig tas den bort, makuleras.

Senast ändrad: